|
Image
Image
Albert Meijer
Role
Advisor Culture - Creative Europe
Email
a.meijer [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Jelle Burggraaff, DutchCulture
Jelle Burggraaff
Role
Head of Mobility & Advice / Creative Europe Desk NL
Email
j.burggraaff [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Rajae el Morabet Belhaj
Role
Junior Advisor Culture - Creative Europe
Email
r.elmorabetbelhaj [at] dutchculture.nl
 

Werkprogramma 2025 is goedgekeurd!

Image
Image
Werkprogramma 2025 voor C.E. goedgekeurd!
Authors
Creative Europe

Werkprogramma 2025 is goedgekeurd!

Nieuw werkprogramma Creative Europe richt zich op groene/digitale transities en sociale/economische veerkracht.

Witte rook vanuit Brussel! In 2025 zal het Creative Europe-programma doorgaan met het ondersteunen van de creatieve en culturele sectoren, inclusief de audiovisuele industrie. Het programma, met een totaalbudget van €338 miljoen, bouwt voort op de resultaten van de afgelopen vier jaar en zal nadrukkelijk blijven inspelen op groene en digitale aspecten, als ook het blijvende belang van sociale inclusie en diversiteit.

Lees hier het oorspronkelijke bericht van de Europese Commissie.

De prioriteiten in 2025

  1. Digitale transitie
    Via de bestaande succesvolle ondersteuningsacties wil Creative Europe gebruik maken van data en digitale hulpmiddelen, waaronder kunstmatige intelligentie (AI), bij de productie en distributie van cultureel en audiovisueel materiaal.
     
  2. Duurzaamheid
    In lijn met de Europese Green Deal zal de Commissie doorgaan met het ondersteunen van effectieve en efficiënte maatregelen ter ondersteuning van een duurzame aanpak bij het ontwerp en de uitvoering van projecten, met respect voor de kernmissies van het programma.
     
  3. Inclusie en gendergelijkheid
    De thema’s inclusie en gendergelijkheid blijven centraal staan in het programma. Gefinancierde projecten moeten deze kwesties aanpakken in de ontwerp- en uitvoeringsfase.
     
  4. Internationale betrekkingen
    Creative Europe zal blijven bijdragen aan de versterking van de internationale betrekkingen van de EU. Dit omvat ondersteuning aan Oekraïne. Het programma zal Oekraïense kunstenaars, culturele actoren en de ontheemde Oekraïense bevolking blijven ondersteunen bij de toegang tot cultuur. Vanaf 2025 zal Oekraïne volledig deelnemen aan het MEDIA-subprogramma.

Subprogramma Cultuur

In 2025 zal de Europese Commissie de volgende nieuwe en terugkerende regelingen publiceren in het Cultuur-programma:

  • Europese Samenwerkingsprojecten
     
  • Circulatie van Europese literaire werken
     
  • Een oproep om drie consortia te selecteren om Oekraïense culturele en creatieve sectoren, kunstenaars en cultuurprofessionals te helpen de lopende en toekomstige gevolgen van de oorlog aan te pakken, in samenwerking met organisaties uit andere Creative Europe-landen.
     
  • Dag van Europese Auteurs: selectie van een consortium van organisaties om meerdere edities te implementeren.
     
  • Culture Moves Europe: oproep om een organisatie of organisaties met pijlerassessments te selecteren voor de implementatie van het project.
     
  • Een oproep om een organisatie (of consortium van organisaties) actief op het gebied van erfgoed te selecteren voor de uitvoering van een nieuwe EU-prijs voor Joods Cultureel Erfgoed.

Houd onze website en nieuwsbrief in de gaten voor de bekendmaking van de opening en nieuwe deadlines van deze regelingen!

Subprogramma MEDIA

Het jaarlijkse werkprogramma voor 2025 handhaaft en vernieuwt bestaande subsidieregelingen, met enkele aanpassingen en updates die op wetmatige wijze worden geïntegreerd. De financiering zal zich richten op drie gebieden of "clusters":

  • Inhoud (CONTENT):
    Hoogwaardige inhoud, met name Europese co-producties, in films, tv-series, documentaires, animatie, videospellen en immersieve projecten (o.a. XR/VR).
     
  • Bedrijfsontwikkeling (BUSINESS):
    Inclusief ondersteuning voor filmdistributie in heel Europa, versterking van professionele vaardigheden en talenten, ontwikkeling van strategische industrieforums en het vormgeven van innovatieve bedrijfsmodellen.
     
  • Publiek (AUDIENCE):
    Het bereiken van een breder publiek in heel Europa, onder meer via een netwerk van Europese bioscopen, pan-Europese filmdistributiestrategieën, filmfestivals en publieksontwikkeling.

De eerste reeks aankomende MEDIA-deadlines wordt zeer binnenkort wereldkundig gemaakt; houd onze website en nieuwsbrief in de gaten!

Subprogramma Cross-Sectoraal

Binnen dit programma richt de financiële ondersteuning zich op de volgende gebieden:

  • Een Creative Innovation Lab: voor projecten die verschillende culturele sectoren samen met audiovisueel materiaal aanpakken, om gemeenschappelijke uitdagingen aan te gaan zoals virtuele werelden, het beheer van intellectuele eigendomsrechten, data-analyse en vergroening.
     
  • Persvrijheid en pluralisme samen met journalistieke partnerschappen over de beste industriepraktijken en democratische verantwoording.
     
  • Het Europees Comité voor Mediadiensten zal ook worden gefinancierd, in lijn met de Europese Media Freedom Act.

Ook hierover zullen onze website en nieuwsbrieven je doorlopend op de hoogte houden.

Voor vragen kun je altijd contact opnemen met onze adviseurs; hun contactgegevens vind je aan de zijkant van deze pagina!

Did you find this information useful?
0