Video Games & Immersive Content Development 2025
Video Games & Immersive Content Development 2025
Deadline(s): |
Date(s)
Wednesday 12 February 2025 17:00
|
Budget: |
€ 7.000.000
|
Doelgroep: |
Oproepnummer: CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM
Totaalbudget: 7.000.000 euro
Open voor inschrijving: 1 oktober 2024
Deadline: 12 februari 2025, 17.00 uur (CET)
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het officiële ⍈ Call-document.
Doel van deze oproep is capaciteitsvergroting van Europese videogameproducenten, XR-studio's en audiovisuele productiebedrijven om videogames en interactieve ervaringen te ontwikkelen voor een wereldwijd publiek. De steun is gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen van de Europese videogamesindustrie met behoud van intellectueel eigendom van de Europese ontwikkelaars.
N.B. onderstaande is een Nederlandse samenvatting van de call, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Raadpleeg het ⍈ call-document voor een volledige omschrijving.
- Wat is er nieuw?
In vergelijking met de oproep van 2024 is er 1 aanpassing:
- De productiefase komt zoals bij de vorige oproepen niet in aanmerking voor financiering. De ontwikkelingsfase met in aanmerking komende kosten loopt tot het afleveren van een eerste prototype.
- Welke projecten worden ondersteund?
De oproep is toegankelijk voor originele en innovatieve videogames bedoeld voor commerciële exploitatie, ongeacht het platform of de distributiemethode. Belangrijk is dat de game een narratief storytelling-component heeft, en dat het in-game storytelling betreft. Het verhaal dient dus verwerkt te zijn in de gehele game, niet alleen als introductie of einde.- Wie komt in aanmerking?
- Europese videogameproductiebedrijven, XR-studio's of audiovisuele productiebedrijven uit één van de deelnemende landen van het MEDIA-subprogramma met een bewezen track record. In het geval van een consortiumaanvraag hoeft alleen de coördinator een track record aan te tonen.
- Een productiehuis is Europees als de meerderheid van de aandelen in Europese handen is en het productiehuis ook in Europa gevestigd is;
- Een Europees productiebedrijf voor videogames, XR-studio of audiovisuele productiebedrijf is een bedrijf waarvan het hoofddoel en de -activiteit productie/ontwikkeling is van videogames, (entertainment) software-ontwikkeling of audiovisuele productie (of gelijkwaardig) zoals aangegeven in de Kamer van Koophandel. Uitgevers komen niet in aanmerking voor deze oproep;
- Bewezen track record: de coördinator moet eerder een videogame of immersieve ervaring hebben geproduceerd dat commercieel gedistribueerd is in de periode 01/01/2022 tot de datum van indiening). De aanvrager moet de gevraagde informatie over het eerdere werk in een speciaal gedeelte van de aanvraag uploaden zodat deze vindbaar is in de MEDIA Database. Persoonlijke credits en/of subcontracting voor de ontwikkeling of productie van een eerder werk worden niet aanvaard als bewezen track record evenmin een early access game.
- Om commerciële distributie van het eerdere werk te bewijzen, moet de aanvrager in staat zijn om een relevant sales-rapport aan te leveren met de verkopen in de periode 01/01/2022 en de de uiterste indieningsdatum.
- De aanvrager moet de meerderheid van de rechten van het ingediende project bezitten. In het geval van een consortiumaanvraag moet 1 van de partners in het bezit zijn van de meerderheid van de rechten.
- Europese videogameproductiebedrijven, XR-studio's of audiovisuele productiebedrijven uit één van de deelnemende landen van het MEDIA-subprogramma met een bewezen track record. In het geval van een consortiumaanvraag hoeft alleen de coördinator een track record aan te tonen.
- Hoeveel kan ik aanvragen?
Het totaal beschikbare budget voor de oproep is 7.000.000 euro. Projecten kunnen worden gesteund tot een bedrag van maximaal 200.000 euro, zolang de subsidiebijdrage maximaal 60% bedraagt van de totaal in aanmerking komende kosten.
De maximale duur van het project (ontwikkelingsfase waarvoor MEDIA-steun kan worden aangevraagd) bedraagt 36 maanden. Deze kan met uitzondering maximaal met 6 maanden worden verlengd (dus maximaal 42 maanden).
- Aan welke vereisten moet mijn aanvraag voldoen?
Alleen de kosten die zich voordoen in de ontwikkelingsfase (concept development / preproductie) zijn subsidiabel.
De ontwikkelingsfase bestaat uit alle activiteiten die een game developer onderneemt om tot een first playable version (trial versie, Alpha versie of Beta versie) te komen, voorafgaand aan de testing & debugging-fase. De productiefase bestaat uit alle activiteiten - startende met de testing & debugging - die de first playable prototype brengen tot de productie van de uiteindelijke Gold Master.
Deze laatste kosten tijdens de productiefase komen niet in aanmerking. De kosten voor de ontwikkelingsfase dus wel.
De start van de productiefase mag op zijn vroegst 10 maanden na de dag van indiening ingaan. De productiefase start zodra het eerste speelbare prototype of de eerste prototype beschikbaar is (welke zich het eerst voordoet).
- Wat zijn de toekenningscriteria?
De ingediende projectvoorstellen worden beoordeeld door experts aan de hand van evaluatiecriteria. In totaal kunnen er 100 punten worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.
1. Relevantie (35 punten)
- Originaliteit en creativiteit van het concept ten opzichte van bestaande werken, inclusief de originaliteit van het verhaal (10 punten).
- Mate van innovatie. Het project maakt bijvoorbeeld gebruik van nieuwe technieken, content, platformen, gameplay, mate van immersie of cinematografische beelden (15 punten).
- Strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten).
- Strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten).
2. Kwaliteit van content en activiteiten (25 punten)
- Kwaliteit van storytelling, visuele benadering, grafische vormgeving, audiodesign, toegankelijkheid voor mensen met een beperking
- Voor non-immersieve videogames:
- kwaliteit van originaliteit van de gameplay
- integratie tussen gameplay en storytelling
- kwaliteit van design van personage en niveau.
- Voor interactieve videogames en ervaringen
- Kwaliteit van immersieve ervaring
- Het niveau en kwaliteit van interactiviteit
3. Project management (20 punten)
- De mate van volledigheid van een ontwikkelingsstrategie (10 punten).
- De mate van volledigheid van de financiële strategie en haalbaarheid van het project (10 punten).
4. Verspreiding (20 punten)
- De potentie voor verspreiding en distributie van het project op Europees en internationaal niveau (10 punten).
- De marketingstrategie die er voor zorgt dat publiek bereikt wordt in een vroeg stadium (10 punten).
- Tijdlijn
Deadline voor indienen 12 februari 2025 – 17:00 CET Evaluatieperiode februari - juni 2025 Aanvragers geïnformeerd over de uitslag juli 2025 Tekenen van de subsidieovereenkomst november 2025 Startdatum van de actie na ondertekening contract Duur van de activiteit 36 maanden
NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.NB: Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.
- Hoe kan ik een aanvraag doen?
Klik hier voor de gehele call Video Games & Immersive Content op de Funding & Tending-portal van de Europese Commissie. Klik hier voor tips over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.
- Online infosessie
Het Europees Uitvoerend Agentschap in Brussel (EACEA) organiseert online infosessies om de nieuwe financieringsmogelijkheden en het aanvraagproces uit te leggen.
De infosessie over deze regeling vindt plaats op woensdag 6 november van 10:00-11:30.
Vind alle infosessies hier.
Wil je een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020 - 61 64 225 of MEDIA@creativeeuropedesk.nl.