MEDIA 360° 2025
MEDIA 360° 2025
Oproepnummer: CREA-MEDIA-2025-MEDIA360
Totale budget: € 21.000.000
Open voor inschrijving: 1 oktober 2024
Deadline: 9 januari 2025 17.00 uur (CET)
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het officiële ⍈ Call-document.
MEDIA 360° richt zich op de grote spelers in het veld — denk aan gevestigde festivals die meerdere activiteiten voor de AV-industrie organiseren — die voor een periode van drie jaar voor meerdere projecten tegelijkertijd ondersteund worden. Doel: meer samenwerking en synergie tussen verschillende projecten en werkgebieden, meer impact door alle lagen van het veld heen en minder administratieve lasten voor de aanvrager.
Projecten moeten gericht zijn op verschillende segmenten die deels verbonden zijn aan andere Creative Europe MEDIA-regelingen. Een aanvraag bestaat uit minimaal twee projecten uit de verschillende onderstaande segmenten:
• Training van AV-professionals — zie de bijbehorende regeling
• Markten, B2B-activiteiten en netwerken — deze regeling wordt in 2025 niet gepubliceerd
• Internationale coproductiefondsen
• Innovatieve tools en bedrijfsmodellen — zie de bijbehorende regeling
• Publieksontwikkeling — zie de bijbehorende regeling
Het is belangrijk om aan te kunnen tonen dat het pakket aan projecten bijdraagt aan een duurzame audiovisuele sector. Ook wordt er gelet op diversiteit, waaronder gendergelijkheid, bij zowel organisatoren als deelnemers van projecten.
N.B. onderstaande is een Nederlandse samenvatting van de call, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Raadpleeg het ⍈ Call-document voor een volledige omschrijving.
- Wat is er nieuw?
In vergelijking met de vorige ronde van deze oproep (2023) zijn er 2 aanpassingen:
- In de lijst mogelijke activiteiten onder deze regeling is de activiteit ter bevordering van publieksontwikkeling vervangen door (privé-)investeringsworkshops;
- Er komt 1 miljoen euro bij het totaal beschikbare budget.
- Wat zijn de verwachte resultaten?
Het doel van deze regeling:
- Het verbeteren van het concurrentievermogen en de efficiëntie van Europese organisaties met een hoog niveau van expertise en ervaring op verscheidene audiovisuele gebieden, op Europees en internationaal niveau, door middel van een vermindering van de administratieve lasten;
- Het experimenteren met nieuwe bedrijfsmodellen stimuleren en de toegang tot financiering verbeteren door duidelijke meerjarige steun van het MEDIA-programma;
- Bevordering van duurzame en milieuvriendelijker oplossingen voor de audiovisuele industrie.
- Welke activiteiten komen in aanmerking?
De projecten moeten tenminste 2 van de onderstaande activiteiten behelzen:
- Ontwikkeling van vaardigheden
De activiteiten kunnen de vorm aannemen van training en/of mentorprogramma's gebaseerd op innovatief leren, gericht op het vergroeningsproces van de industrie, onderwijs-, mentor- en coachingmethoden, met gebruikmaking van de nieuwste digitale technologieën, met een sterke nadruk op het aanbieden van e-learning en het creëren van MOOC's. De nadruk moet liggen op de verbetering van vaardigheden en competenties die meebewegen met de evoluerende industrie.
De activiteiten moeten met name op gericht zijn op:
a) het faciliteren van het verwerven nieuwe vaardigheden en expertise, waaronder nieuwe manieren om verhalen te vertellen, kennisuitwisseling tussen collega's, met name via mentoractiviteiten, in het bijzonder gericht op vrouwen en minder vertegenwoordigde groepen in de samenleving
b) De toegang tot Europese en internationale professionele AV-markten mogelijk maken, nieuwe business modellen ontwikkelen en de internationale samenwerking in de audiovisuele sector versterken;
c) Bevordering van samenwerking tussen actoren uit verschillende landen om te zorgen voor kennisoverdracht en relevante mentorship-mogelijkheden om op die manier de professionele capaciteiten van de professionals uit Low Capacity Countries (LCC's) te versterken.
d) Trainingsactiviteiten op het gebied van duurzaamheid en milieuvriendelijker oplossingen voor de audiovisuele industrie.
- Markten, B2B-activiteiten en netwerken
Met als doel steun te verlenen aan industry events (fysiek, digitaal of hybride) gericht op business-to-business-uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die de zichtbaarheid van Europese audiovisuele werken vergroten en de verkoop ervan op internationale markten stimuleert. De regeling is met name gericht op een grotere participatie van de Low Capacity Countries (LCC's), door de toegang tot fysieke en online markten te vergemakkelijken.
De steun is bestemd voor activiteiten die gericht zijn op:
- het bevorderen van Europese en internationale co-producties, waaronder speelfilms, korte films, video games, televisieseries en crossmedia;
- het vergemakkelijken van de toegang voor professionals tot audiovisuele industrie evenementen en markten, zowel fysiek als online;
- het vergroten van de circulatie van Europese werken, in Europa en wereldwijd op alle platforms in alle formats.
- Internationale co-producties tussen producenten uit MEDIA- en niet-MEDIA-landen (deze regeling was voorheen (2014-2020) getiteld "Steun voor Internationale Co-productiefondsen");
- Innovatie om beschikbaarheid, zichtbaarheid en publiek van Europese werken te verbeteren. Dit in het digitale tijdperk met uitdagingen rond concurrentievermogen, en vergroening van de sector. Activiteiten kunnen ook gericht zijn op incuberen, versnellen en opschalen van innovatie in de audiovisuele en gaming ecosystemen.
- Publieksactiviteiten: (Privé)workshops, seminars of tutorials die gericht zijn op het belang van financiële investeringen, de verschillende mogelijkheden die er zijn en hoe deze op lange termijn voordeel kunnen opleveren voor audiovisuele/gamingbedrijven. Deze evenementen kunnen ook een platform bieden voor audiovisuele en gamingbedrijven om te communiceren met financiële experts en potentiële investeerders en succesverhalen te delen.
- Projecten kunnen ook andere B2B-activiteiten introduceren, mits deze in lijn zijn met de
doelstellingen van de oproep.
De aanvragen moeten adequate strategieën bevatten om te zorgen voor een duurzamere en meer milieuvriendelijkere industrie te waarborgen. Ook worden de aanvragen verwacht proactief te zorgen voor genderevenwicht, inclusie, diversiteit en representativiteit.
Als onderdeel van het streven van de Europese Commissie naar duurzaamheid worden aanvragers aangemoedigd om reisactiviteiten te beperken tot wat absoluut noodzakelijk is voor het bereiken van van hun doelstellingen van de actie. Wanneer de activiteiten bestaan uit fysieke evenementen, moet het proces voor het verwerven van een duurzaamheidscertificaat binnen de projectperiode worden gestart.
NB: Een aanzienlijk deel van de deelnemers aan de voorgestelde projecten moet afkomstig zijn uit een ander, aan MEDIA deelnemend land dan het land van de aanvrager.
- Ontwikkeling van vaardigheden
- Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?
Zoals hierboven omschreven, moeten de aanvragen betrekking hebben op activiteiten in tenminste twee van de bovengenoemde segmenten ("Talent en vaardigheden", "Markten en netwerken", "Steun voor internationale coproducties", "Innovative tools & business models", "Publieksactiviteiten").
Er moet prioriteit worden gegeven aan B2B-activiteiten. B2C-publieksactiviteiten zijn geen prioriteit, maar zij kunnen alleen deel uitmaken van de aanvraag als zij goed geïntegreerd zijn in de algemene strategie van de actie en duidelijk hun toegevoegde waarde aantonen.
De aanvragers moeten stabiel zijn en over voldoende middelen beschikken om de projecten met succes uit te voeren. Organisaties die aan meerdere projecten deelnemen, moeten over voldoende capaciteit beschikken om al deze projecten uit te voeren.
- Wat zijn de toekenningscriteria?
Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.1.Relevantie (30 punten)
- Relevantie en complementariteit van alle activiteiten die door het project worden uitgevoerd, inclusief: de internationale/Europese/regionale dimensie ervan ten aanzien van de doelstellingen van de oproep, de behoeften en tendensen van de industrie en de potentiële aantrekkelijkheid en het concurrentievermogen van de aanvrager (20 punten).
- De toereikendheid van de voorgestelde strategieën om te zorgen voor duurzamere en milieuvriendelijkere activiteiten bij de uitvoering van het project (5 punten).
- De geschiktheid van de strategieën om te zorgen voor genderbalance, integratie, diversiteit en representatie, hetzij in het project/inhoud of in de manier waarop de activiteit wordt beheerd (5 punten).
2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten)
- De adequaatheid van de methodologische en strategische keuzes van de door het project nagestreefde doelstellingen, inclusief: de marktanalyse, de globale geïntegreerde strategie voor het gehele pakket van activiteiten (met inbegrip van synergieën tussen de verschillende activiteiten en samenwerking met de verschillende segmenten van de audiovisuele industrie), de vorm van de activiteiten (duur, type en aantal modules, workshops, one-to-one-bijeenkomsten...), de doelgroep (omvang, type professionals, geografische dekking), de selectie- en follow-upprocessen. (15 punten)
- Integratie van innovatieve aspecten zoals digitale promotietools en data analytics, alsook innovatie op het gebied van content en storytelling, talentontwikkeling, toegang tot financiering, promotie en distributie (10 punten).
- kostenefficiëntie van de actie (10 punten).
3. Projectmanagement (10 punten)
Relevantie van de verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden van het team (d.w.z. evenementorganisatie/ internationale expertise/ audiovisuele expertise/ digitale training expertise/ coördinatie tussen de verschillende activiteiten).
4. Disseminatie (25 punten)
- Systemische impact voor de projecten en deelnemers, in de vorm van opgedane expertise, loopbaanontwikkeling, toegang tot internationale markten en netwerken, facilitering van coproductie, financiering, zichtbaarheid, internationale circulatie, wereldwijd publieksbereik, op basis van track record en adequaatheid en niveau van follow-up na het evenement (10 punten).
- structurerend effect op de Europese audiovisuele industrie en toegevoegde waarde voor de Europese audiovisuele industrie (15 punten).
- Hoeveel geld kan ik aanvragen?
In totaal is een bedrag van 21 miljoen euro beschikbaar.
NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.
Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond.
- Wat is de tijdlijn?
Indiendeadline
9 januari 17.00 uur CET 2025
Evaluatieperiode
januari - april 2025
Aanvragers geïnformeerd over uitslag
mei 2025
Tekenen van subsidieovereenkomst
oktober 2025
Startdatum actie
na ondertekenen contract
Duur van activiteit
36 maanden
- Hoe kan ik een aanvraag doen?
Klik hier voor de gehele call van MEDIA 360° op de Funding & Tending-portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.- Online infosessie
Het Europees Uitvoerend Agentschap in Brussel (EACEA) organiseert online infosessies om de nieuwe financieringsmogelijkheden en het aanvraagproces uit te leggen.
De online infosessie voor deze call is op dinsdag 22 oktober a.s. van 10:00-12:00 (Brusselse tijd).
Je kunt het eenvoudigweg bijwonen via deze link!
Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl