Resultaten pilot oproep “Digitale brug tussen cultuur en audiovisuele content” gepubliceerd
Resultaten pilot oproep “Digitale brug tussen cultuur en audiovisuele content” gepubliceerd
De Europese Commissie heeft de resultaten van de cross-sectorale oproep: "Digitale brug tussen cultuur en audiovisuele content" (EACEA 06-2019) gepubliceerd.
Deze oproep stimuleert innovatie op het gebied van de ontwikkeling en distributie van creatieve content, waarbij cross-sectorale samenwerking en het gebruik van digitale technologieën wordt ingezet. De nadruk ligt op een probleemoplossende benadering en aanpak van de uitdagingen waar de Europese culturele en creatieve sector momenteel voor staat. Het verbeteren van de publieks- en gebruikerservaring is daarbij van essentieel belang. Technologie is hierbij een middel om de uitdagingen aan te pakken en geen doel op zich.
In totaal zijn voor 63 projecten een aanvraag ingediend, waaronder drie uit Nederland. Acht aanvragen zijn gehonoreerd voor een totaalbedrag van 1.702.855,44 euro. Uit Nederland is het project ‘Actionable Data: Venue Insights for Cultural Empowerment’ (ADVICE) van coördinator Ticketing Group gehonoreerd voor een bedrag van 258.550 euro.
Met het ADVICE project heeft het consortium als doelstelling om middels digitale technologieën cross-sectorale data-inzichten over publieksgedrag te krijgen. Deze data zal vervolgens gedeeld worden met culturele instellingen ten behoeve van digitale marketing en promotie, om daarmee het publiek een nieuw cultureel aanbod op maat te kunnen bieden. Dit gebeurt door middel van on- en offline training, analyse en onderzoek naar cross-sectoraal publieksgedrag, en rapportage en verspreiding van deze bevindingen richting de culturele en creatieve sector.
Het ADVICE project is opgezet door drie innovatieve organisaties met sterke banden in de Europese audiovisuele sector, te weten Cultuur Ticket, Beyond Tickets en Paul. Tot het consortium behoren Ticketing Group BV uit Nederland, AKA Agency uit België en Twister Research GmbH uit Duitsland. Ticketing Group is de technische partij die de infrastructuur “inbrengt” met Beyond Tickets & Cultuurticket. AKA Agency is verantwoordelijk voor alle marketing rondom het project en Paul (onderdeel van Twister Research) doet de data-research en heeft de software oplossing voor het betrekken van publiek.
Daarnaast is het Nederlandse We Make VR als partner betrokkken bij het gehonoreerde project Real Hero's van de Vlaamse Radio en Televisieomroep Organisatie.
Op de website van Agentschap (EACEA) vindt u de lijst met alle resultaten.