Interview Pim Hermeling, eigenaar en oprichter van het filmdistributiebedrijf September Film
In de publicatie Creative Europe 2014 - 2020 geven we een overzicht van de Nederlandse deelname aan het Creative Europe programma in deze periode. Niet alleen door naar de statistieken te kijken, maar ook door inzicht te geven in de verhalen achter de projecten of organisaties die steun ontvingen. Voor de publicatie interviewden wij Pim Hermeling, eigenaar en oprichter van het filmdistributiebedrijf September Film, dat MEDIA-steun ontving voor de distributie van Europese films, zoals Druk van Thomas Vinterberg.
“Na mijn studie in 1995 ben ik in de filmdistributie terecht gekomen. In 2008 heb ik het huidige September Film opgericht. We richten ons voornamelijk op de Europese arthouse films en inmiddels distribueren we al twaalf jaar films van regisseurs zoals Thomas Vinterberg, Lars von Trier en Felix van Groeningen. Daarnaast doen we ook lokale Nederlandse producties, die zijn commerciëler en worden doorgaans vertoond in bioscopen zoals Pathé en Kinepolis. Onze Europese titels worden voornamelijk vertoond in de arthouse filmhuizen.
Het leukste van distributie is het begin, de acquisitie van films. Het moment dat je een film ontdekt op script of nog eerder, op idee, en dat dat dan uiteindelijk een groot publiek aanspreekt. Ik vind het belangrijk dat dat gebeurt met films die iets bijdragen, niet altijd de romantische komedies, maar films die een mooi verhaal vertellen. In Europa worden mooie verhalen verteld en die wil je aan zo veel mogelijk mensen op het grote doek laten zien. We vinden het belangrijk dat er maatschappelijk geëngageerde films vertoond worden, dat is de profilering van het bedrijf.
Wij beperken ons niet tot Europese film, mijn grootste hit afgelopen jaar was Parasite, maar het grootste deel is wel Europees. Het zijn films die het traditiegetrouw goed doen op de verschillende filmfestivals. September Film is er altijd goed vertegenwoordigd in verschillende competities.
De steun van Creative Europe maakt het mogelijk de competitie aan te gaan met titels van grote studio's uit Amerika. Dat is heel belangrijk, zonder die steun lukt dat niet. De films van François Ozon zijn bijvoorbeeld hartstikke goed, maar de bezoekersaantallen zullen altijd minder zijn dan voor grote Amerikaanse producties. Voor bedrijven zoals September film is MEDIA-steun daarom essentieel voor de bedrijfsvoering.
Een industrie in beweging
We begeven ons in een industrie die voortdurend aan verandering onderhevig is en als distributeur moet je daar constant in meegaan. Nu begeven we ons in het digitale tijdperk, de afzetkanalen zijn veranderd, maar de manier van uitbrengen niet. Bij distributie draait het nog altijd om de communicatie met de doelgroep: hoe krijgen we de film zo in iemands hoofd dat die ervoor wil betalen?
Uitdagingen
Het merendeel van de films wordt gemaakt om op het grote doek te zien, niet om op een kleine telefoon of computerscherm te bekijken. Ik denk niet dat dat zal veranderen. Wel worden er te veel films uitgebracht. Op dit moment gaan in Frankrijk, Duitsland en Nederland bijna 600 films per jaar de bioscoop in.
We moeten af van de heilige graal dat alles in de bioscoop uit moet komen. Veel films vinden heel goed hun weg via video on demand. Het is geen schande als een film de bioscoop niet haalt. Veel makers willen dat nog wel heel graag. Dat ligt ook aan de manier waarop films gefinancierd worden. Met name in Europa worden films gefinancierd met een theatrical release verplichting. Veel films halen dan uiteindelijk weinig bezoekers. Omdat er veel geld gemoeid is met filmmaken, mogen producties eigenlijk niet mislukken. In andere sectoren zie je nog wel dat producties waarin al geïnvesteerd is, toch terzijde worden geschoven. Dat gebeurt heel weinig in de filmindustrie. Alles wordt afgemaakt en iedereen verwacht dat het in de bioscoop vertoond wordt. Dat is niet houdbaar.
Het pandemie effect
2020 was een uitzonderlijk jaar, maar voor September film wel een goed jaar. Bij distributie ben je meestal afhankelijk van een aantal grote successen. Met September film hadden we De Beentjes Van Sint-Hildegard en Parasite die het heel goed hebben gedaan aan het begin van het jaar. Voor distributeurs wordt 2021 een moeilijker jaar, omdat we veel films op de planken hebben liggen, die we jaren geleden voor veel geld hebben gekocht en die het nu niet meer waard zijn.
Ambities
Ik geloof heel erg in de synergie en verticale integratie van bepaalde facetten van de film. September Film heeft daarom een belang in een productiebedrijf en een agentschap. Bovendien hebben we Cinemember, onze eigen streamingdienst. We moeten op zoek naar een nauwere samenwerking met productiebedrijven maar ook met de kanalen daarnaast. We zullen ook proberen in de toekomst een aantal bioscopen toe te voegen aan het bedrijf.
Samenwerking in een vroeg stadium met producenten is van belang om beter in te spelen op de marktsituaties. Door de samenwerking lukt het beter om de juiste doelgroepen te bereiken. Dat is al op scriptniveau van belang: welke regisseurs en acteurs kies je om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken? Op nationaal niveau werken we al veel samen met Nederlandse producenten, maar dat proberen we ook steeds meer internationaal te doen.
Tip voor toekomstige aanvragers
Neem het serieus en doe het niet om snel geld te verdienen. Het is subsidiegeld, daar moet je serieus mee omgaan en het is essentiële steun om de Europese film te blijven stimuleren."