Interview met Heleen Rouw, directeur Cinekid

Image
Afbeelding
Cinekid opening 2020
Authors
Cinekid

Interview met Heleen Rouw, directeur Cinekid

Verhalen achter de cijfers van Creative Europe MEDIA
Emma O'Hare
MEDIA

In de publicatie Creative Europe 2014 - 2020 geven we een overzicht van de Nederlandse deelname aan het Creative Europe programma in deze periode. Niet alleen door naar de statistieken te kijken, maar ook door inzicht te geven in de verhalen achter de projecten of organisaties die steun ontvingen. Eén van de succesvolle organisaties is Cinekid en dus interviewden wij Heleen Rouw. Heleen is sinds begin 2020 directeur van Cinekid en ze vertelt in dit interview over haar drijfveren, doelen en toekomstdromen voor het gerenommeerde kinderfilmfestival.

Kinderen zijn de toekomst
“Als kind ben je in de basis nieuwsgierig en open, ontvankelijk voor invloeden van de wereld om je heen. Het is belangrijk om juist dan kinderen te helpen om een open perspectief te behouden en hen te helpen in hun eigen 'taal’ creativiteit verder te ontwikkelen.

Die creativiteit krijgt op school al snel minder focus, cognitie en leren hebben de meeste aandacht. In groep 1 en 2 beginnen de eerste cito toetsen al en is prestatie al snel leidend. Dat betekent weinig ruimte voor creativiteit in de brede zin.

Toen ik in gesprek raakte met Cinekid kwamen er twee dingen samen: kinderen helpen in hun ontwikkeling tot wereldburgers en de grote rol die film en media voor kinderen speelt in het leven van kinderen. Het is hun wereld en ze zijn razendsnel in het ontdekken en zelf experimenten met bewegend beeld.

Er zijn zo veel prachtige verhalen die voor hun belevingswereld gemaakt zijn, die hun blik verbreden en nieuwe perspectieven bieden. Film is een hele mooie manier om relevante thema's en onderwerpen tot leven te brengen en culturen te ontdekken en te verbinden. En naast storytelling is film een manier om verhalen zelf te ontdekken en te vormen. Beide perspectieven zijn essentieel in de missie van Cinekid. En dus in alles wat we doen.

Media
Afbeelding
Heleen Rouw, director of Cinekid
Caption
Heleen Rouw, director of Cinekid

Meer dan een festival
Cinekid is een begrip als het gaat om kwalitatieve film en media voor kinderen, al bijna 35 jaar. Maar er liggen veel kansen die nog niet helemaal worden benut. Kansen ontstaan door Covid-19 maar ook doordat de wereld zo ontzettend aan het veranderen is.

Wij willen kinderen helpen wereldburger te worden: het jaarlijkse festival in Amsterdam waar het feest van de film, het onderzoeken en het ontdekken plaatsvindt, is een perfecte plek om te beginnen. Maar we willen ook dat Cinekid voor alle kinderen bereikbaar is, daarom bieden we ook een landelijk programma, Cinekid on Tour, op 34 plaatsen door heel Nederland. Daarnaast hebben we een volledig uitgewerkt educatieprogramma, waarbij we context bieden bij film en nieuwe media, op een manier dat kinderen hun creativiteit er op los kunnen laten.

Tijdens de pandemie in 2020 hebben we bovendien het Cinekid Play platform gelanceerd. We gaan het gebruiken als gidsfunctie die alle kinderen gedurende het hele jaar kunnen gebruiken.

Wij willen kinderen helpen wereldburger te worden

Nieuwe doelgroepen bereiken
Een belangrijke vraag vandaag de dag is: Hoe bied je een alternatief voor de algoritmes die kinderen allemaal één kant opsturen, richting het commerciële? Dat begint bij bewustwording bij de ouders en in het onderwijs en het aanreiken van handvatten. Ouders die hun voelsprieten daar al voor hebben uitstaan, bereik je als eerste, dat is een belangrijke basis, maar ook ouders en kinderen die dat minder doen zijn heel belangrijk om ook te bereiken. Dat doen we door samen te werken met maatschappelijke initiatieven en partners die wel contact met die doelgroepen hebben, maar vaak niet de tooling in huis hebben. Cinekid biedt hen inspiratie door te gidsen naar content die ze anders niet zouden ontdekken.

Kinderen bevinden zich veel meer tussen de fysieke en digitale wereld.

De industrie
Nederland is wereldwijd een grote speler als het gaat om kwalitatieve jeugdfilm en Cinekid speelt een belangrijke rol in het stimuleren van die industrie.

Trainingsprogramma's, coproductiemarkt , maar ook ontmoetingen staan in ons professionalsprogramma centraal. We helpen makers om hun producties te financieren, niet alleen voor de traditionele vormen, maar ook de immersieve producties. Kinderen bevinden zich veel meer tussen de fysieke en digitale wereld. Het onderzoek zit daarom heel erg in die nieuwe vormen en hoe makers daar ook in te ondersteunen.

Grensoverschrijdend 
Je kunt geen wereldburger worden als je alleen Nederlandse content aanbiedt. Je wilt juist de deur openzetten. Film is daar zo’n mooi medium voor want kinderen zijn heel erg visueel ingesteld.

Bij Cinekid werken we met heel veel Europese filmfestivals samen. We hebben in alle werelddelen wel contacten waarmee we voortdurend onderzoeken hoe we expertise kunnen uitwisselen. In Europa hebben we met een netwerk van jeugdfilmfestivals een subsidie aangevraagd bij Creative Europe MEDIA waardoor we een rondreizend MediaLab kunnen ontwikkelen. Daarin loopt Cinekid voorop en deze kennis delen we graag met de andere festivals. We ontwikkelen workshops en media-installaties die relevant zijn voor het hele netwerk. Dat maakt dat we ons festival kunnen verrijken met een wereldse blik omdat we het samen op Europees niveau ontwikkelen. En je leert van elkaars ervaringen. Festivals hebben een belangrijke rol in Europa omdat het de hele keten van filmmaken ondersteunt. Daarom blijft het wel van belang dat ieder festival zijn eigen profiel goed neerzet en daar transparant over is en tegelijkertijd waar mogelijk de samenwerking opzoekt.”

Je kunt geen wereldburger worden als je alleen Nederlandse content aanbiedt.

Tips voor aanvragen bij Creative Europe
Cinekid bestaat niet zonder Creative Europe. Zeker als je iets ontwikkelt voor kinderen is de integriteit en onafhankelijkheid enorm belangrijk. Dat is de reden waarom Cinekid succesvol is. We worden goed bedeeld*, en nemen onze verantwoordelijkheid daarom ook heel serieus.

  • Zorg ervoor dat wat je doet relevant en van toegevoegde waarde is, niet alleen voor jezelf. Doe het vanuit een intrinsieke drive, iets wat je urgent en belangrijk vindt en zorg dat je dat structureel en weloverwogen vormgeeft.
  • Heb open gesprekken met andere partijen over hoe je elkaar kan versterken in plaats van in de weg zitten.

* Cinekid ontvangt steun vanuit diverse MEDIA-regelingen

Did you find this information useful?
1