In een nieuw gepubliceerd rapport van de European Audiovisual Observatory (EAO) wordt opnieuw de jaarlijkse ontwikkeling onder de loep genomen van de relatie tussen wereldwijde (vaak oorspronkelijk Amerikaanse) streamingdiensten en beeldverhalen van Europese makelij. Dit gaat om zowel "scripted content" — films, series, enz. — als andersoortige programmering zoals reality-TV-programma's.
Hieronder kun je het volledige rapport (in het Engels) downloaden.
Alvast de belangrijkste observaties op een rijtje:
- De focus van wereldwijde streamers op niet-Amerikaanse content blijft groeien, en daarmee ook de investering in originele Europese producties;
- De groei van de investering in 2023 is 22 miljard euro, nog altijd een groei maar een minder steile curve dan tijdens de eerste herstelperiode vlak na de pandemie;
- Wereldwijde streamingdiensten vergrootten hun investering in Europese content met 34% in 2023 (vs. 104% in 2022, vlak na de pandemiejaren), en bedragen samen 26% van wat er totaal aan Europese content werd uitgegeven in 2023;
- Het Verenigd Koninkrijk en Spanje samen staan garant voor maar liefst 53% van de aangekochte Europese content, enigszins op de voet gevolgd door Italië, Frankrijk en Duitsland;
- Nederland vult de toptien van dit jaar aan met 100 miljoen euro ontvangen investering, hetzelfde marktaandeel als Zweden, Denemarken, Polen en (voor dit onderzoek) Turkije;
- Binnen de "scripted content" beslaan series maar liefst 90% van het investeringsaandeel, en films de overige 10%.
Lees verder in detail in het volledige rapport via de button hieronder!