Creative Europe - MEDIA

Creative Europe - MEDIA

Het Creative Europe programma is het belangrijkste instrument van de EU om audiovisuele en culturele initiatieven in Europa en daarbuiten te bevorderen.

Het Creative Europe programma (2014-2020) is het programma van de Europese Commissie ter versterking van de concurrentiepositie van de Europese cultuur-, film-, televisie- en cross media-industrie en bouwt voort op het programma's MEDIA, MEDIA Mundus en Cultuur. Het programma is erop gericht creativiteit te stimuleren. Tegelijkertijd heeft het ook een directe impact op de economische groei en werkgelegenheid.

Op 17 juli 2013 bereikten het Europees Parlement (EP), de Raad van Europa en de Europese Commissie overeenstemming over de financiering van Creative Europe. Het budget voor het nieuwe subsidieprogramma is 1,462 miljard euro voor de periode 2014-2020. Dit is een verhoging van 9% ten opzichte van het budget van de vorige programma's, Cultuur en MEDIA. 824 miljoen euro is bestemd voor MEDIA, 455 miljoen voor Cultuur en 184 miljoen euro voor een cross-sectorale strand (met onder andere de nieuwe garantiefaciliteit voor de culturele en creatieve sectors).

U kunt onder het MEDIA subprogramma subsidie aanvragen voor productie, distributie, vertoning, festivals, markttoegang en training. Relatief nieuw zijn de subsidies voor publieksbereik en mediawijsheid en voor de ontwikkeling van videogames.

Financiële steun wordt verleend op basis van oproepen, de zogenaamde ´Call for Proposals´. Zodra de oproepen door de Europese Commissie worden gepubliceerd, maakt de Creative Europe Desk NL dat kenbaar via digitale mailingen, op de website en in de maandelijkse nieuwsbrief. Wilt u deze nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een email naar MEDIA@creativeeuropedesk.nl.

Voor de subsidies gelden verschillende deadlines. De voorwaarden voor indiening en ook de maximale hoogte van de aan te vragen subsidie verschillen per regeling. U kunt bij ons terecht voor advies en begeleiding bij het doen van een aanvraag. Ook kunt u een Nederlandse samenvatting lezen van iedere oproep op deze website.

Het subprogramma MEDIA valt sinds 1 november 2014 onder het Directoraat Generaal (DG) Connect, die de nieuwe naam krijgt: DG Digital Economy and Society (Digitale Economie en Maatschappij), onder leiding van de Duitser Günther Oettinger.

Alle EU-lidstaten en EER landen (Europese Economische Ruimte) zijn aangesloten bij het Creative Europe programma/MEDIA. Andere landen dan de lidstaten van de Europese Unie kunnen onder sommige voorwaarden deelnemen. Organisaties uit onderstaande landen kunnen een aanvraag indienen onder de genoemde voorwaarden en volgens de richtlijnen die per oproep gelden en/of deelnemen aan cross-border projecten met partners uit EU lidstaten.

Klik hier voor de landen-update van 24 augustus 2015.

Zoekt u het Creative Europe/MEDIA logo voor gebruik in MEDIA-gesteunde films, activiteiten etc? Klik dan hier voor meer informatie over de logo's en het gebruik ervan.