|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Afbeelding
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

Innovative Tools & Business Models 2025

Image
Afbeelding
Innovative tools and business models
Caption
Call Innovative tools and business models 2025
Authors
European Commission

Innovative Tools & Business Models 2025

Subsidieregeling voor de ontwikkeling van innovatieve tools en businessmodellen
Date(s)
MEDIA

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD
Totaalbudget: € 8.000.000
Open voor inschrijving: 1 oktober 2024
Deadline: 16 januari 2025, 17:00 uur (CET)
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het officiële ⍈ Call-document.

Het doel van deze subsidie is het stimuleren van de ontwikkeling van innovatieve (marketing)instrumenten en businessmodellen voor Europese audiovisuele werken.

 

N.B. onderstaande is een Nederlandse samenvatting van de call, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Raadpleeg het ⍈ Call-document voor een volledige omschrijving , het is raadzaam de presentatie van de infosessie goed door te lezen.

Wat is er nieuw?

In vergelijking met de oproep van 2024 zijn er 2 aanpassingen:

  1. Een nieuwe doelstelling van deze oproep is om privé-investeringen aan te trekken via het aangevraagde project. Het vermogen van het project om op een gezonde manier minder dan 70% EU-financiering aan te vragen zal worden geëvalueerd;
  2. De beoordelingscriteria volgen deze nieuwe doelstelling met waardering van projecten die niet tot de maximale 70% Europese financiering komen.
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Het verbeteren van het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie door het benutten van nieuwe technologieën en business modellen;
  • De mogelijkheden van AI en virtuele werelden (metaverses) benutten ten gunste van de Europese audiovisuele industrie;
  • De vergroening van de Europese audiovisuele industrie verbeteren;
  • Het verbeteren van de productie en circulatie van Europese audiovisuele werken in het digitale tijdperk;
  • Het vergroten van de zichtbaarheid, beschikbaarheid en de diversiteit van Europese audiovisuele werken in het digitale tijdperk.
Wie kunnen er aanvragen?

Om in aanmerking te komen moeten de aanvragers:

  • Rechtspersonen zijn (publiek of privaat) ;
  • Gevestigd zijn in in één van de landen die deelnemen aan het MEDIA-subprogramma.
  • In eigendom zijn van staatsburgers uit de MEDIA-deelnemende landen. Voor beursgenoteerde bedrijven zal de locatie van de beurs in principe hun nationaliteit bepalen.


Individuele aanvragen zijn toegestaan evenals voorstellen die worden ingediend door een consortium van tenminste twee aanvragers (begunstigden; geen gelieerde entiteiten).

Welke activiteiten komen in aanmerking?

Innovatieve instrumenten en businessmodellen die de beschikbaarheid, zichtbaarheid en het publiek vergroten van Europese werken in het digitale tijdperk. Ook komen activiteiten in aanmerking die een toegevoegde waarde zijn voor de toename van het concurrentievermogen en verduurzaming van de Europese audiovisuele industrie.

Het doel is om activiteiten te steunen die zich focussen op specifieke uitdagingen binnen de audiovisuele sector, zoals vindbaarheid, volgorde aanbrengen in de release windows, financiering en territorialiteit om zo Europese werken op een zichtbare manier wereldwijd te verspreiden.

Speciale aandacht is er voor aanvragen die geschikte strategieën presenteren die voor een meer duurzame en milieuvriendelijke industrie en die gendergelijkheid, inclusie en diversiteit waarborgen.

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

Aanvragen die in aanmerking komen zijn projecten die gericht zijn op het ontwikkelen van en/of het verspreiden van innovatieve instrumenten en businessmodellen. Om vervolgens de zichtbaarheid, beschikbaarheid, publiek en diversiteit van Europese werken in het digitale tijdperk te verbeteren. Ook het verhogen van het concurrentievermogen en het verduurzamen van de Europese audiovisuele industrie is een aspect waar naar gekeken wordt.  

Projecten moeten strategieën bevatten voor duurzaamheid, gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en transparantie. Transparantie, inclusief het delen van resultaten met overheden en de industrie, is cruciaal. Er wordt ook nadruk gelegd op het aantrekken van particuliere en eigen investeringen.

Concreet behelst deze oproep projecten in de volgende categorieën:

  • Ondertiteling of andere instrumenten die zich richten op de toegankelijkheid/vindbaarheid/aanbevelingen en op grote schaal gebruikt worden buiten de eigen landsgrenzen en platforms. Om zo de zichtbaarheid, de beschikbaarheid en het potentieel publiek van Europese audiovisuele werken te verbeteren.  

  • Businessinstrumenten die bijdragen aan de efficiëntie en de transparantie van de audiovisuele markten: zoals geautomatiseerde systemen voor rechtenbeheer en technologie voor dataverzameling en -analyse.

  • Businessmodellen die zoeken naar optimalisaties van de synergieën en aanvullingen tussen de distributieplatforms (festivals, bioscopen, VOD).    

  • Businessmodellen die nieuwe vormen onderzoeken van productie, financiering, distributie of promotie, door gebruik te maken van nieuwe technologieën (AI, big data, blockchain, virtuele werelden / Metaverse, NFT, etc.).

  • Innovatieve instrumenten of businessmodellen die de verduurzaming van de audiovisuele industrie verbeteren.

  • Speciale aandacht is er voor aanvragen die gendergelijkheid, inclusie en diversiteit waarborgen.

Hardwareontwikkeling (zoals camera’s en VR-headsets) valt buiten het bereik van deze actie. 

Wat zijn de toekenningscriteria?

Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1. Relevantie (45 punten)

  • De relevantie van de voorgestelde ontwikkeling van en/of de verspreiding van innovatieve instrumenten en businessmodellen. Om zo de zichtbaarheid, beschikbaarheid, publiek en diversiteit van Europese werken in het digitale tijdperk te verbeteren. Ook het verhogen van het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie en de verduurzaming van de audiovisuele industrie is een aspect waar naar gekeken wordt. Evenals activiteiten gericht op publieksbereik. (20 punten).  
  • De Europese dimensie en potentie van het project, inclusief de afkomst van het audiovisuele werk, de aard van het partnerschap en/of de dimensie van overschrijdende landsgrenzen en talen en de potentie voor Europese uitbreiding (15 punten).
  • De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het stimuleren van een duurzamere en milieubewustere industrie (5 punten).
  • De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het bevorderen van diversiteit, inclusie, de mate van representatie en gendergelijkheid in ofwel de inhoud van het project of het managen van de activiteit (5 punten).

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (30 punten)

  • De adequaatheid van de methodische en strategische keuzes in relatie tot de doelstellingen van het project, inclusief de marktanalyse, de aard en timing van de te implementeren activiteiten, de doelgroep, selectiemethoden, doelsegmenten, doelgebieden, synergie en samenwerking met de verschillende segmenten van de waardeketen van de audiovisuele industrie. Denk hierbij ook aan strategieën die geïmplementeerd moeten worden, zoals het ontwikkelingsproces en marketing- en promotie-strategie. Dit geldt ook voor de instrumenten die gelanceerd worden (15 punten).  
  • De samenhang tussen het businessmodel (inclusief de structurering van de cofinanciering), de haalbaarheid en de kostenefficiëntie van het project (15 punten).  

3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (15 punten)

  • De voorgestelde methoden voor het verzamelen, analyserenen en het verspreiden van data. Om vervolgens de resultaten te delen, de transparantie van het project te garanderen en opgedane kennis uit te wisselen (5 punten).  
  • De impact die het project heeft ten opzichte van de doelstellingen van de regeling (10 punten).  

4. Kwaliteit van het projectteam (10 punten)
De samenhang, toegevoegde waarde en de aanvullingen van het projectteam. Ook het betrekken van partnerships ten opzichte van de doelstellingen van het project. Hieronder vallen taakverdelingen, maken van beslissingen en het uitwisselen van kennis (10 punten).

Hoeveel geld kan ik aanvragen?

In totaal is er een budget beschikbaar van 8.000.000 euro. De financiële bijdrage voor de cofinanciering van innovatieve instrumenten en businessmodellen is maximaal 70% van de totale toegestane kosten.

NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.

Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond.

Wat is de tijdlijn?

Deadline voor indiening

16 januari 2025, 17:00 CET

Evaluatieperiode

 januari - mei 2025

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

 juni 2025

Tekenen van contract

 oktober 2025

Startdatum actiena tekenen van contract

Duur van activiteit

 36 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?


Klik hier voor de gehele call voor Innovatieve tools & businessmodellen op de Funding & Tending-portal van de Europese Commissie. Klik hier voor tips over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.

Online infosessie

Het Europees Uitvoerend Agentschap in Brussel (EACEA) zal online infosessies organiseren om de nieuwe financieringsmogelijkheden en het aanvraagproces uit te leggen. We zullen die data communiceren zodra die ons bekend worden. Houd deze pagina, onze nieuwsbrieven en social media vooral in de gaten!


Wil je een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem gerust contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl