KIDS Regio Forum 2024

Image
Image
Keynote KIDS Regio Forum 2024
Caption
Foto: Keynote KIDS Regio Forum 2024-Rikke-Flodin
Authors
©Steffen-Becker-Fotodesign
Discipline
Audiovisual Media

KIDS Regio Forum 2024

Eerste bevindingen pan-Europese studie: "Keeping Up With Children as an Audience", worden gedeeld.
MEDIA

Rikke Flodin presenteerde tijdens de opening keynote van de vierde editie van het KIDS Regio Forum in Erfurt de eerste bevindingen van de pan-Europese studie "Keeping Up With Children as an Audience". Uit deze studie blijkt dat streamingdiensten zoals YouTube en TikTok de voornaamste kanalen zijn waarmee kinderen vandaag de dag media consumeren. Dit heeft aanzienlijke invloed op hoe zij omgaan met media- en filmcultuur.

Een opvallende observatie is dat kinderen schermen beschouwen als hun belangrijkste toegangspoort tot mediaconsumptie. Hierdoor worden films niet langer gezien als een opzichzelfstaand medium, maar eerder als een vorm van content die beschikbaar is via streamingdiensten, naast andere apps zoals YouTube en TikTok.

Thuis films bekijken blijkt voor de meeste kinderen een sociale ervaring te zijn die ze delen met familieleden. De meerderheid gaf aan dat ze films voornamelijk met hun ouders, broers en zussen, of de hele familie kijken, wat een positieve invloed kan hebben op de familiebanden.

Daarentegen is de bioscoopervaring gericht op de totale beleving rondom de film. De aantrekkingskracht ligt in zaken zoals popcorn, comfortabele stoelen en het grote scherm. Het bioscoopbezoek draait minder om een kritische analyse van de film zelf en meer om het genieten van de sfeer en het spektakel.

De studie, uitgevoerd onder 374 kinderen in de leeftijd van 7-11 jaar in 12 Europese landen, toont aan dat jonge kijkers ongeacht nationaliteit of geslacht vergelijkbare voorkeuren hebben bij het consumeren van films en series. Hoewel er lokale nuances zijn die land-specifieke voorkeuren vormen, delen jonge Europese kijkers meer overeenkomsten dan verschillen.

Het KIDS Regio Forum, dat dit jaar wordt gehouden onder het motto "Building Bridges" heeft als doel de algehele ondersteuning voor Europese kinderfilms te verbeteren. Dit evenement brengt meer dan 60 experts uit 25 Europese landen samen om te discussiëren over hoe films voor jonge kijkers beter erkend kunnen worden binnen een breder film- en cultuurbeleid.

De bevindingen van deze studie en het KIDS Regio Forum zullen worden gepubliceerd in de herfst, waardoor een waardevolle bijdrage wordt geleverd aan het begrijpen van de behoeften en voorkeuren van jonge Europese kijkers in de moderne mediaomgeving.

 

Did you find this information useful?
0