|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl
 

Nostradamus Report: Paradox of Hope

Image
Image
Nostradamus report 2024
Caption
Nostradamus report 2024: Paradox of Hope geschreven door Johanna Koljonen.
Authors
Göteborg Film Festival
Discipline
Audiovisual Media

Nostradamus Report: Paradox of Hope

Göteborg Film Festival presenteert op het filmfestival Cannes de 11e editie van het het Nostradamus Report
MEDIA

Op 20 mei tijdens het film festival Cannes, onthulde het Göteborg Film Festival de 11e editie van het Nostradamus report, met de titel "Paradox of Hope", geschreven door industrie-analist Johanna Koljonen. In dit rapport wordt de nabije toekomst van een transformerende industrie gevolgd, geanalyseerd en voorspeld. Hieronder een korte samenvatting van de conclusies. Het hele rapport kunt u via de link hieronder downloaden.

1. Paradox van Hoop
In de komende 3-5 jaar moet de film- en tv-industrie zich aanpassen aan nieuwe technologieën en werkwijzen, terwijl de markt verandert. Deze veranderingen geven een gevoel van opluchting en duidelijkheid over wat echt belangrijk is. De focus zal verschuiven naar het maken van connecties met het publiek en het opbouwen van een duurzame industrie.

2. Te Veel Films in de Bioscoop
Het huidige aantal films in bioscopen is niet houdbaar. Over vijf jaar zullen er minder bioscoopreleases zijn, deels door de marktomstandigheden en deels door een betere selectie van films en hun publiek.

3. Nieuwe Norm van Bioscoopbeleving
Bioscoopbezoeken zullen veranderen. Een succesvolle film, de communicatie eromheen en de kijkervaring moeten allemaal specifiek boeiend zijn voor het publiek om het de moeite waard te maken om de film buiten de deur te bekijken. Deze nieuwe norm vraagt extra inspanning. Dit biedt groeimogelijkheden, vooral voor unieke en originele films.

4. Nieuwe Kansen voor Sterke Stemmen
Het publiek waardeert goede verhalen steeds meer. Dit biedt kansen voor sterke en originele stemmen, zelfs binnen het blockbustersegment. Door verder te kijken dan categorieën zoals "mainstream" of "arthouse" kan een duurzaam model voor onafhankelijke films ontstaan.

5. Samenwerking als Innovatie
Door samen te werken en bestaande innovaties in productie, distributie en vertoning uit te breiden, kan het bioscooppubliek groeien. Het zien van elkaar als collega's in plaats van concurrenten verhoogt de waarde en veerkracht van lokale industrieën.

6. Nieuwe Tools, Nieuwe Potentie
Virtuele productie en AI veranderen de filmproductie. Door deze technologieën vroeg te omarmen, kan de sector meepraten over hoe AI wordt toegepast. Filmmaken zal meer draaien om het beheersen van audiovisueel vertellen.

7. Big Brother Komt Eraan
AI maakt gericht adverteren en gepersonaliseerde content mogelijk. Hoewel dit dystopisch kan lijken, zullen consumenten het over het algemeen positief ervaren. Bioscopen kunnen hier verrassend genoeg van profiteren.

8. Epiloog: Een Menselijkere Industrie
In onzekere tijden en een tijdperk van toenemende digitalisering, zullen we ons richten op het menselijke aspect. De waarde van films komt voort uit de interactie met het publiek, en de waarde van de industrie wordt gecreëerd door de mensen erin.

Did you find this information useful?
0