|
Image
Image
Albert Meijer
Role
Advisor Culture - Creative Europe
Email
a.meijer [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl
 

Creative Europe Monitoring Report 2021-2022

Image
Image
Creative Europe Monitoring Report 2021-2022
Caption
Creative Europe Monitoring Report 2021-2022
Authors
European Commission

Creative Europe Monitoring Report 2021-2022

Cross-sectoraal

Het Creative Europe Monitoring Report 2021-2022 is gepubliceerd met daarin de resultaten van het Creative Europe Programma over de periode 2021-2022 aan de hand van begrijpelijke data en statistieken, casestudies en citaten om te laten zien hoe het programma niet alleen de culturele en creatieve sector ten goede komt, maar ook aan alle Europeanen.

Algemene bevindingen

In de eerste jaren van de uitvoering van het meerjarige programma (2021-2027) waren er intense uitdagingen, met name de COVID-19-pandemie en de oorlog in de Oekraïne. Het programma is aangepast met nieuwe ondersteuningsregelingen die meer kansen bieden voor kunstenaars, professionals en organisaties, vooral voor kleine organisaties. De resultaten tonen de relevantie en impact van deze ondersteuning voor creatieve professionals en audiovisuele bedrijven.

Het nieuwe Creative Europe-programma profiteerde van een budgetverhoging van 67%, van €1,46 miljard voor de periode 2014-2020 tot €2,44 miljard voor 2021-2027, waarvan een derde werd toegewezen voor 2021-2022 om de uitdagingen van de COVID-19-pandemie aan te pakken.

Cultuur

Het hoofdstuk over het subprogramma Cultuur omvat:

  • de omvang van de samenwerkingen en het aantal betrokken organisaties van Creative Europe gesteunde projecten;
  • de ondersteuning van Creative Europe voor Europese taalkundige en culturele diversiteit;
  • de prijzen en onderscheidingen die worden toegekend aan erkende werken en projecten van hoge kwaliteit;
  • de ondersteuning voor de mobiliteit van kunstenaars en culturele professionals.

Het belicht ook hoe bredere culturele beleidslijnen verweven zijn in de uitvoering van het programma, evenals de manier waarop het subprogramma specifiek inspeelt op de behoeften van bepaalde sectoren.

MEDIA

Het hoofdstuk over het subprogramma MEDIA-programma bevat:

  • nominaties en prijzen die worden toegekend aan werken en videogames en zijn ondersteund via het MEDIA-programma;
  • innovatieve projecten die het potentieel van data en extended-reality-technologieën benutten om inhoud te creëren en publiek aan te trekken;
  • publiek dat festivals bijwoont of films in bioscopen bekijkt die worden ondersteund door MEDIA.

Cross-Sectoraal

Het hoofdstuk over het Cross-sectorale deel geeft inzicht in:

  • het aantal bedrijven dat van het Europees Investeringsfonds een lening heeft verkregen met behulp van de garantiefaciliteit om zo culturele en creatieve projecten te ontwikkelen;
  • testimonials van begunstigden over hoe de subsidies hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de projecten;
  • eerste resultaten van de nieuwe oproepen voor nieuwsmediasector.
Did you find this information useful?
0