|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl

Videogames & Immersive Content Development 2024

Image
Image
Call Videogames & Immersive Content 2024
Caption
Call Videogames & Immersive Content 2024, deadline 24 Jan.
Authors
European Commission

Videogames & Immersive Content Development 2024

Subsidieregeling voor ontwikkelaars van videogames en immersieve content
Date(s)
MEDIA

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2024-DEVVGIM
Totaalbudget: 7.000.000 euro
Deadline: 24 januari 2024 17.00 uur (CET)
Open voor inschrijving: 3 oktober 2023
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het Call Document.

Doel van deze oproep is capaciteitsvergroting van Europese videogameproducenten, XR-studio's en audiovisuele productiebedrijven om videogames en interactieve ervaringen te ontwikkelen voor een wereldwijd publiek. De steun is gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen van de Europese videogamesindustrie met behoud van intellectueel eigendom van de Europese ontwikkelaars.

Belangrijke wijziging ten op zicht van de vorige call:

  • Maximale aan te vragen bedrag per project is verhoogd van 150.000 naar 200.000 euro en verhoogd van maximaal 50% naar maximaal 60% van de subsidiabele kosten.
  • Aanvragen kunnen zowel door een enkele producent als door een consortium van diverse producenten ingediend worden.
  • Europese videogameproductiebedrijven kunnen meerdere projecten tegelijkertijd indienen.
Welke projecten worden ondersteund?


De oproep is toegankelijk voor originele en innovatieve videogames bedoeld voor commerciële exploitatie, ongeacht het platform of de distributiemethode. Belangrijk is dat de game een narratieve storytelling component heeft, en dat het in-game storytelling betreft. Het verhaal dient dus verwerkt te zijn in de gehele game, niet alleen als introductie of einde.

Wie komt in aanmerking?

Europese videogameproductiebedrijven, XR-studio's of audiovisuele productiebedrijven uit één van de deelnemende landen van het MEDIA subprogramma met een bewezen track record. In het geval van een consortiumaanvraag hoeft alleen de coördinator een track record aan te tonen.

• Een productiehuis is Europees als de meerderheid van de aandelen in Europese handen is en het productiehuis ook in Europa is gevestigd;

• Een Europees productiebedrijf voor videogames, XR-studio of audiovisuele productie bedrijf is een bedrijf waarvan het hoofddoel en de activiteit productie/ontwikkeling van videogames zijn, (entertainment) software ontwikkeling of audiovisuele productie (of gelijkwaardig) zoals aangegeven in de Kamer van Koophandel. Uitgevers komen niet in aanmerking voor deze oproep;

• Bewezen track record: de coördinator moet eerder een videogame of immersieve ervaring hebben geproduceerd dat commercieel gedistribueerd is in de periode 01/01/2021 tot de datum van indiening). De aanvrager moet de gevraagde informatie over het eerdere werk in een speciaal gedeelte van de aanvraag uploaden zodat deze vindbaar is in de MEDIA Database. Persoonlijke credits en/of subcontracting voor de ontwikkeling of productie van een eerder werk worden niet aanvaard als bewezen track record evenmin een early access game.

• Om commerciële distributie van het eerdere werk, te bewijzen moet de aanvrager in staat zijn om een relevant sales-rapport aan te leveren met de verkopen in de periode 01/01/2021 en de de uiterste indieningsdatum.

• De aanvrager moet de meerderheid van de rechten van het ingediende project bezitten. In het geval van een consortiumaanvraag moet 1 van de partners in het bezit zijn van de meerderheid van de rechten.

Hoeveel kan ik aanvragen?

Het totaal beschikbare budget voor de oproep is 7.000.000 euro. Projecten kunnen worden gesteund tot een bedrag van maximaal 200.000 euro, zolang de subsidiebijdrage maximaal 60% bedraagt van de totaal in aanmerking komende kosten.

De maximale duur van het project (ontwikkelingsfase waarvoor MEDIA-steun kan worden aangevraagd) bedraagt 36 maanden. Deze kan met uitzondering maximaal met 6 maanden worden verlengd (dus maximaal 42 maanden).

Vereisten

Alleen de kosten die zich voordoen in de ontwikkelingsfase (concept development / preproductie) zijn subsidiabel. De ontwikkelingsfase bestaat uit alle activiteiten die een game developer onderneemt om tot een first playable version (trial versie, Alpha versie of Beta versie) te komen, voorafgaand aan de testing & debugging-fase. De productiefase bestaat uit alle activiteiten - startende met de testing & debugging - die de first playable prototype brengen tot de productie van de uiteindelijke Gold Master. Deze laatste kosten tijdens de productiefase, komen niet in aanmerking. De kosten voor de ontwikkelingsfase dus wel.

De start van de productiefase mag op zijn vroegst 10 maanden na de dag van indiening ingaan. De productiefase start zodra het eerste speelbare prototype of de eerste prototype beschikbaar is (welke zich het eerst voordoet).

Selectiecriteria

De ingediende projectvoorstellen worden beoordeeld door experts aan de hand van evaluatiecriteria. In totaal kunnen er 100 punten worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1. Relevantie (35 punten)

  • Originaliteit en creativiteit van het concept ten opzichte van bestaande werken, inclusief de originaliteit van het verhaal (10 punten).
  • Mate van innovatie. Het project maakt bijvoorbeeld gebruik van nieuwe technieken, content, platformen, gameplay, mate van immersie of cinematografische beelden (15 punten).
  • Strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten).
  • Strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten).

2. Kwaliteit van content en activiteiten (25 punten)

  • Kwaliteit van storytelling, visuele benadering, grafische vormgeving, audiodesign, toegankelijkheid voor mensen met een beperking
  • Voor non-immersieve videogames:
    • kwaliteit van originaliteit van de gameplay
    • integratie tussen gameplay en storytelling
    • kwaliteit van design van personage en niveau.
  • Voor interactieve videogames en ervaringen
    • Kwaliteit van immersieve ervaring
    • Het niveau en kwaliteit van interactiviteit

3. Project management (20 punten)

  • De mate van volledigheid van een ontwikkelingsstrategie (10 punten).
  • De mate van volledigheid van de financiële strategie en haalbaarheid van het project (10 punten). 

4. Verspreiding (20 punten)

  • De potentie voor verspreiding en distributie van het project op Europees en internationaal niveau (10 punten).
  • De marketingstrategie die er voor zorgt dat publiek bereikt wordt in een vroeg stadium (10 punten).
Tijdlijn
Deadline voor indienen 24 januari 2024 – 17:00 CET
Evaluatieperiode februari - mei 2024
Aanvragers geïnformeerd over de uitslag juni 2024
Tekenen van de subsidieovereenkomst oktober 2024
Startdatum van de actie na ondertekening contract
Duur van de activiteit 36 maanden


NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.

NB: Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.

Hoe kan ik een aanvraag doen?

Klik hier voor de gehele call Video Games & Immersive Content op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor tips over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.

Wil je een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020 - 61 64 225 of MEDIA@creativeeuropedesk.nl.