|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Tim Wildeboer
Tim Wildeboer
Role
Project Manager
Email
t.wildeboer [at] dutchculture.nl

Ontwikkeling videogames & immersieve content

Image
Image

Ontwikkeling videogames & immersieve content

Subsidieregeling voor videogameproducenten, XR-studio’s en audiovisuele productiehuizen
Date(s)
MEDIA

Deze subsidie ondersteunt Europese videogameproducenten, XR-studio’s en audiovisuele productiehuizen bij het ontwikkelen van videogames en interactieve narratieve immersive experiences met een potentieel voor een groot, internationaal publiek. De steun verhoogt het concurrentievermogen van de Europese videogameindustrie en andere producenten van interactieve immersive content, door de IP’s bij deze Europese spelers te houden.

Deze subsidieoproep verschilt van de oproep ‘Ontwikkelingssteun voor videogames’ van 2020 in opzet en omvang. Deze oproep is inhoudelijk uitgebreid met interactieve immersive content en richt zich nu dus ook op de XR-sector en andere mediaproductiehuizen. Door deze verbreding is het budget uitgebreid van 3 naar 6 miljoen euro .

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2022-DEVVGIM
Totale budget: € 6.000.000

Alle details zijn te vinden in het Call Document (Engels), sinds 3 februari 2022 gepubliceerd op de Funding & Tenders Portal.

INFOSESSIE
Online webinar op 2 maart 2022: Video Games & Immersive Content Development (Nederlands) i.s.m. Dutch Game Garden, Dutch Games Association en de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie.
Info & aanmelden.

Het Uitvoerend Agentschap van Creative Europe in Brussel (EACEA) organiseert op vrijdag 11 maart een internationale webinar voor deze subsidieoproep. Meer info

Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Verhoogde kwaliteit, aantrekkingskracht, haalbaarheid en internationaal potentieel voor de geselecteerde projecten.
  • Een sterkere positie voor ontwikkelaars van videogames en bedrijven die interactieve narratieve immersive experiences ontwikkelen op de Europese en internationale markt.
Welke activiteiten komen in aanmerking?
  • De ontwikkeling van werken en prototypes met interactieve narratieve storytelling die inhoudelijk origineel zijn en/of een kwaliteitsvolle spelervaring bieden. De werken of prototypes zijn geschikt voor productie en commerciële exploitatie op globaal niveau via PC’s, consoles, mobiele toestellen, tablets, smartphones en andere technologieën.
  • Activiteiten die zich in de ontwikkelingsfase van een narratieve videogame of interactieve narratieve immersive experience bevinden komen in aanmerking. De ontwikkelingsfase loopt enkel en alleen van het eerste idee tot de productie van het eerste speelbare prototype of de eerste proefversie.

LET OP! Een lijst met projecten/games die niet in aanmerking komen, staat in het Call Document (Engels), p.12-13.

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

Vereisten aanvrager

  • De aanvrager is een Europese ontwikkelaar (in een land aangesloten bij Creative Europe) van videogames, XR-studio’s of mediaproductiehuizen met als hoofdactiviteit het produceren of ontwikkelen van videogames, de ontwikkeling van software voor vermaak of audiovisuele producties.
    LET OP: uitgevers komt niet in aanmerking.
  • De enkelvoudige aanvrager kan slechts één aanvraag indienen voor deze oproep. Indien hiervoor gekozen, kan men geen andere aanvraag indienen als coördinator-aanvrager van een Co-Development dossier of van een TV- & Online aanvraag of als enkelvoudige aanvrager van een Slate Development.
  • De aanvrager heeft ervaring met de productie van één of meerdere commercieel succesvolle werken. Om dit aan te tonen moet de aanvrager een relevant verkooprapport kunnen voorleggen,


Vereisten project

  • Activiteiten bevinden zich in de ontwikkelingsfase (van eerste idee tot productie van het eerste prototype).
  • Het narratieve element is door de hele game zichtbaar, dus niet enkel als intro of eindpunt.
  • De game is bedoeld voor commercieel gebruik.
  • Het bedrijf dat de aanvraag indient moet de meerderheid van de rechten van het project bezitten. Als het project een adaptatie is van een bestaand werk moet de aanvrager ook de meerderheid van de adaptatierechten bezitten.
  • De start van de productiefase begint minstens 10 maanden na de deadline van indiening. Deze fase begint zodra het eerste speelbare prototype of de eerste trialversie beschikbaar is.

LET OP! De oproep richt zich specifiek op verhalende werken. De volgende projecten komen dus NIET in aanmerking (noch als projectvoorstel, noch als bewijs van recente ervaring):

  • Puzzle games, memory games, sports games, racing games, running games, rhythm/singing/dancing games, social games, quiz games, party games, versus-fighting games, word & spelling games, number games, mind games, zelfs al hebben ze een narratief element
  • Projecten met als hoofdoel: professionele educatie, training of therapie
  • Multimedia art projecten & installaties
  • Immersive tours, events, music videos & immersive experiences voor in de handel
  • Werken die van nature promotioneel zijn (promo-campagnes , al dan niet toeristisch, product &/ of brands & promotie van een organisatie en haar activiteiten
  • Projecten met pornografisch, racistisch materiaal of die aanzetten tot geweld
  • Platformen voor games of interactive experiences en websites ook specifiek bedoeld voor en gericht op sociale platformen, het sociaal netwerken, internet fora, blogs of gelijkaardige activiteiten
  • Instrumenten & software diensten met het enig doel om technologische ontwikkeling en/of enkel gebruikt voor het verder ontwikkelen van een al bestaande game of interactive experience concepten
  • Referentiewerken (encyclopediae, atlassen, catalogen, databases en gelijkaardig),’ Doe’- werken (instructiegidsen, handleidingen en gelijkaard) en (interactive) e-books
  • Informatie of zuiver transactionele diensten.
Wat zijn de toekenningscriteria?

Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1.Relevantie (35 punten)

  • Originaliteit en creativiteit van het concept ten opzichte van bestaand werk, inclusief originaliteit van het verhaal (10 punten)
  • Niveau van innovatie (gebruik van de nieuwste technologieën of platformen, innovatie in de spelervaring, niveau van interactiviteit en onderdompeling, innovatie in de visuele en grafische benadering en innovatie in de cinematografische ervaring (15 punten)
  • Strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten)
  • strategieën voor diversiteit en inclusie (5 punten).

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (25 punten)

  • Kwaliteit van storytelling
  • Kwaliteit van de visuele benadering (zoals door kunst, modellen (mock-ups), schetsen, mood boards)
  • Kwaliteit van het grafische en het geluidsontwerp
  • Toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking
  • Voor non-immersive video games: kwaliteit en originaliteit van de spelervaring; integratie en samenspel van spel en verhaal; kwaliteit van character design.
  • Voor interactieve immersive video games en experiences: kwaliteit van de immersive experiences; niveau en kwaliteit van de interactieve component.

3. Projectmanagement (20 punten)

  • Ontwikkelingsstrategie (10 punten): Toereikend ontwikkelingsplan, tijdschema, ontwikkelingsbudget en partnerschappen ter bevordering van het project.
  • Financieringsstrategie en uitvoerbaarheid van het project (10 punten): financiering productiekosten, geschikte potentiële financiële partners; ervaring /vaardigheid in regelen van cofinanciering, potentieel om distributeurs / uitgevers aan te trekken; verkooppotentieel

4. Verspreiding: potentieel voor Europees/internationaal gebruik en distributie en kwaliteit van de marketingstrategie (20 punten)

  • Potentieel voor Europees/internationaal gebruik en distributie (10 punten): transnationale aantrekkingskracht aan de hand van het onderwerp en type van de game of experience; potentieel grensoverschrijdend succes; relevantie distributiestrategie aan de hand van methodes, keuze van platform/media, doelpubliek en voorziene distributiepartners
  • Marketingstrategie gericht op het bereiken van publiek in een vroeg stadium. Hierbij wordt rekening gehouden met de definiëring van de Unique Selling Points, doelpubliek en -markt, innovatieve marketing, betrekking van publiek en promotieactiviteiten (10 punten). 
Hoeveel geld kan ik aanvragen?

In totaal is er bedrag van 6 miljoen euro beschikbaar.
•   De maximale Europese cofinanciering is 50% van de totale subsidiabele kosten,
•   Met een op maat gemaakte lump sum van max. 150 000 euro op basis van de ingediende en in aanmerking komende projectbegroting.
•   In aanmerking komende kosten: in principe de dag na het ondertekenen van de Subsidieovereenkomst (GA of Grant Agreement). Mits onderbouwde argumentatie: vanaf de dag na het indienen van de aanvraag.
•   EU Prefinanciering = 70%, na ondertekening van contract (GA – Grant Agreement).

Wat is de tijdlijn?

 

Indiendeadline

dinsdag 12 april 17.00 uur CET 2022

Evaluatieperiode

april - augustus 2022

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

september 2022

Tekenen van subsidieovereenkomst

november 2022

Startdatum actie  

na contractondertekening

Duur van activiteit

36 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?

Bekijk hier het gehele Call Document (Engels) p de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.  

Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.


Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl