|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

MEDIA 360°

Image
Image
MEDIA 360-oproep 2025
Authors
Creative Europe Desk MEDIA

MEDIA 360°

Subsidieregeling voor geïntegreerde B2B activiteiten
Date(s)
MEDIA

MEDIA 360 ° is een nieuwe regeling van het audiovisuele subsidieprogramma (MEDIA) van Creative Europe. Deze regeling richt zich op de grote spelers in het veld - denk aan gevestigde festivals die meerdere activiteiten voor de AV-industrie organiseren - die voor een periode van drie jaar voor meerdere projecten tegelijkertijd ondersteund worden. Doel: meer samenwerking en synergie tussen verschillende projecten en werkgebieden, meer impact door alle lagen van het veld heen en minder administratieve lasten voor de aanvrager.

Projecten moeten gericht zijn op verschillende segmenten die deels verbonden zijn aan andere Creative Europe MEDIA calls. Een aanvraag bestaat uit minimaal twee projecten uit de verschillende onderstaande segmenten:

• Training van AV-professionals – zie call Talent & Skills
• Kennisuitwisseling – zie call Markets & Networking
• Internationale coproducties
• Innovatieve tools en bedrijfsmodellen – zie call Innovative Tools & Business Models
• Publieksontwikkeling

Het is belangrijk om aan te kunnen tonen dat het pakket aan projecten bijdraagt aan een duurzame audiovisuele sector. Ook wordt er gelet op diversiteit, waaronder gendergelijkheid, bij zowel organisatoren als deelnemers van projecten.

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2022-MEDIA360
Totale budget: € 20.000.000

INFOSESSIE
Het Uitvoerend Agentschap van Creative Europe in Brussel (EACEA) organiseert op woensdag 9 maart een internationale webinar voor deze subsidieoproep. Meer info

Wat zijn de verwachte resultaten?

Het doel van deze regeling:

  • Het verbeteren van het concurrentievermogen en de efficiëntie van Europese organisaties met een hoog niveau van expertise en ervaring op verscheidene audiovisuele gebieden, op Europees en internationaal niveau, door middel van een vermindering van de administratieve lasten;
  • Het experimenteren met nieuwe bedrijfsmodellen stimuleren en de toegang tot financiering verbeteren door duidelijke meerjarige steun van het MEDIA-programma;
  • Bevordering van duurzame en milieuvriendelijker oplossingen voor de audiovisuele industrie.
Welke activiteiten komen in aanmerking?

Het project moet bestaan uit ten minste twee activiteiten uit de volgende segmenten

1) Activiteiten die vallen onder de regeling "Talent en vaardigheden". De activiteiten kunnen de vorm aannemen van training en/of mentorprogramma's gebaseerd op innovatief leren, gericht op het vergroeningsproces van de industrie, onderwijs-, mentor- en coachingmethoden, met gebruikmaking van de nieuwste digitale technologieën, met een sterke nadruk op het aanbieden van e-learning en het creëren van MOOC's. De nadruk moet liggen op de verbetering van vaardigheden en competenties die meebewegen met de evoluerende industrie.

De activiteiten moeten met name op gericht zijn op:
a) het faciliteren van verwerven nieuwe vaardigheden en expertise, waaronder nieuwe manieren om verhalen te vertellen, kennisuitwisseling tussen collega's, met name via mentoractiviteiten, in het bijzonder gericht op vrouwen en minder vertegenwoordigde groepen in de samenleving
b) De toegang tot Europese en internationale professionele AV-markten mogelijk maken, nieuwe business modellen ontwikkelen en de internationale samenwerking in de audiovisuele sector versterken;
c) Bevordering van samenwerking tussen actoren uit verschillende landen om te zorgen voor kennisoverdracht en relevante mentorship-mogelijkheden om op die manier de professionele capaciteiten van de professionals uit Low Capacity Countries te versterken.  
d) Training activiteiten op het gebied van duurzaamheid en milieuvriendelijker oplossingen voor de audiovisuele industrie.


2) Activiteiten die vallen onder de regeling "Markten en netwerken", met als doel steun te verlenen aan industry events (fysiek, digitaal of hybride) gericht op business-to-business-uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die de zichtbaarheid van Europese audiovisuele werken vergroten en de verkoop ervan op internationale markten stimuleert. De regeling is met name gericht op een grotere participatie van de Low Capacity Countries, door de toegang tot fysieke en online markten te vergemakkelijken.

De steun is bestemd voor activiteiten die gericht zijn op:

  • het bevorderen van Europese en internationale coproducties, waaronder speelfilms, korte films, video games, televisieseries en crossmedia;
  • het vergemakkelijken van de toegang voor professionals tot audiovisuele industrie evenementen en markten, zowel fysiek als online;
  • het vergroten van de circulatie van Europese werken, in Europa en wereldwijd op alle platforms in alle formats.

De aanvragen moeten adequate strategieën bevatten om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijkere industrie. Wanneer de activiteiten bestaan uit fysieke evenementen, moet het proces voor het verwerven van een duurzaamheidscertificaat binnen de projectperiode worden gestart.

3) Steun voor internationale coproductie (tussen producenten gevestigd in een MEDIA-land en een producenten gevestigd in een land dat niet deelneemt aan het MEDIA-programma). Deze regeling was voorheen (2014-2020) getiteld "Steun voor Internationale Co-productiefondsen"

4) Activiteiten in het kader van de steun voor de ontwikkeling en/of verspreiding van "innovative tools & business models" om de beschikbaarheid, de zichtbaarheid en het publiek van Europese werken in het digitale tijdperk te vergroten en/of bij te dragen aan het concurrentievermogen en het vergroeningsproces van de Europese audiovisuele industrie.

5) Publieksactiviteiten die voorzien in pan-Europese samenwerking om de belangstelling van het publiek voor Europese films en audiovisuele werken te stimuleren en kennis op dit gebied te vergroten, inclusief specifieke programma's over cinematografisch erfgoed. Projecten, inclusief gecureerde catalogi, die publieksontwikkeling en filmeducatie stimuleren van al bestaande Europese werken.

 

Let op:
Zodra aan deze vereisten is voldaan, kunnen de projecten ook andere activiteiten introduceren die in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de oproep. Er zal prioriteit worden gegeven aan B2B-activiteiten (business-to-business). B2C-activiteiten (business-to-consumer) (anders dan publieksactiviteiten die onder Steun aan festivalsnetwerken vallen) zijn geen prioriteit, maar kunnen alleen deel uitmaken van de aanvraag als zij goed geïntegreerd zijn in de algemene strategie van de actie en duidelijk hun toegevoegde waarde aantonen.


De aanvragen moeten adequate strategieën bevatten om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijkere industrie en om te zorgen voor evenwicht tussen mannen en vrouwen, inclusie, diversiteit en representativiteit.

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

Zoals hierboven omschreven moeten de aanvragen betrekking hebben op activiteiten in ten minste twee van de bovengenoemde segmenten ("Talent en vaardigheden", "Markten en netwerken", "Steun voor internationale coproducties", "Innovative tools & business models", "Publieksactiviteiten").  

Er moet prioriteit worden gegeven aan B2B-activiteiten. B2C-publieksactiviteiten zijn geen prioriteit, maar zij kunnen alleen deel uitmaken van de aanvraag als zij goed geïntegreerd zijn in de algemene strategie van de actie en duidelijk hun toegevoegde waarde aantonen.  

De aanvragers moeten stabiel zijn en over voldoende middelen beschikken om de projecten met succes uit te voeren. Organisaties die aan meerdere projecten deelnemen, moeten over voldoende capaciteit beschikken om al deze projecten uit te voeren.

Wat zijn de toekenningscriteria?


Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1.Relevantie (40 punten)

  • Relevantie en complementariteit van alle activiteiten die door het project worden uitgevoerd, inclusief: de internationale/Europese/regionale dimensie ervan ten aanzien van de doelstellingen van de oproep, de behoeften en tendensen van de industrie en de potentiële aantrekkelijkheid en het concurrentievermogen van de aanvrager (20 punten).
  • De toegevoegde waarde van het project ten opzichte van de bestaande activiteiten van de aanvrager (10 punten).
  • De toereikendheid van de voorgestelde strategieën om te zorgen voor duurzamere en milieuvriendelijkere activiteiten bij de uitvoering van het project (5 punten).
  • De geschiktheid van de strategieën om te zorgen voor genderbalance, integratie, diversiteit en representatie, hetzij in het project/inhoud of in de manier waarop de activiteit wordt beheerd (5 punten).

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten)

  • De adequaatheid van de methodologische en strategische keuzes van de door het project nagestreefde doelstellingen, inclusief: de marktanalyse, de globale geïntegreerde strategie voor het gehele pakket van activiteiten (met inbegrip van synergieën tussen de verschillende activiteiten en samenwerking met de verschillende segmenten van de audiovisuele industrie), de vorm van de activiteiten (duur, type en aantal modules, workshops, one-to-one-bijeenkomsten...), de doelgroep (omvang, type professionals, geografische dekking), de selectie- en follow-upprocessen. (15 punten)
  • integratie van innovatieve aspecten die steunen op het gebruik van de nieuwste digitale technologieën, met name digitale promotie-instrumenten en data-analyse, alsook innovatie op het gebied van de ontwikkeling van content en het vertellen van verhalen (nieuwe formats voor alle platforms), de ontwikkeling van talent, de toegang tot financiering, promotie en distributie (10 punten).
  • kostenefficiëntie van de actie (10 punten).

3. Projectmanagement (10 punten)

Relevantie van de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden van het team, rekening houdend met het evenwicht tussen mannen en vrouwen en met diversiteit (d.w.z. organisatie van evenementen/ internationale expertise/ audiovisuele expertise/ expertise op het gebied van digitale training/ coördinatie tussen de verschillende activiteiten).

4. Disseminatie (15 punten)

  • Systemische impact voor de projecten en deelnemers, in de vorm van opgedane expertise, loopbaanontwikkeling, toegang tot internationale markten en netwerken, facilitering van coproductie, financiering, zichtbaarheid, internationale circulatie, wereldwijd publieksbereik, op basis van track record en adequaatheid en niveau van follow-up na het evenement (10 punten).
  • structurerend effect en vergroeningsproces in de Europese audiovisuele industrie en toegevoegde waarde voor de markten/versterking van de coproductie/de internationale circulatie (5 punten).

 

Hoeveel geld kan ik aanvragen?

In totaal is een bedrag van 20 miljoen euro beschikbaar.

NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.

Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond.  

Wat is de tijdlijn?

Indiendeadline

dinsdag 12 april 17.00 uur CET 2022

Evaluatieperiode

april - juli 2022

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

augustus 2022

Tekenen van subsidieovereenkomst

oktober 2022

Startdatum actie  

na ondertekenen contract

Duur van activiteit

36 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?


Klik hier voor de gehele call van MEDIA 360° op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.


Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl