|
Image
Afbeelding
Albert Meijer
Role
Advisor Culture - Creative Europe
Email
a.meijer [at] dutchculture.nl

|
Image
Afbeelding
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

Journalism Partnerships 2024

Image
Afbeelding

Journalism Partnerships 2024

Subsidieregeling om journalistieke partnerschappen te steunen
Date(s)
Cross-sectoraal

Oproepnummers: CREA-CROSS-2024-JOURPART-PLURALISM & CREA-CROSS-2024-JOURPART-COLLABORATIONS  
Totale budget: € 11.000.000,-  
Deadline: 14 februari 2024 | 17.00 uur (CET)  
Open voor inschrijving: 26 oktober 2023

Deze actie ondersteunt professionele nieuwsmedia-organisaties die op zakelijk vlak structurele samenwerkingen aan willen gaan d.m.v. het testen van innovatieve bedrijfsmodellen en het delen van best practices onder vakgenoten, ter bevordering van de levensvatbaarheid, het concurrentievermogen en de kwaliteit van de journalistiek. Steun is er ook voor innovatieve journalistieke samenwerkingsverbanden en het delen van normen en formats.

Deze subsidieregeling is onderdeel van het subprogramma Cross-sectoraal en onderschrijft daarmee de zogenaamde cross-cutting issues (inclusie, ecologische impact en gendergelijkheid) van het Creative Europe programma.

Het volledige Engelstalige call document vind je hier.

LET OP: Deze subsidieregeling is in twee onderwerpen (topics) opgesplitst:

Topic 1. Samenwerkingen 
Journalism Partnerships – Collaborations heeft tot doel de Europese nieuwsmediasector duurzamer en veerkrachtiger te maken, met name door grensoverschrijdende mediasamenwerking te ondersteunen. Deze steun zal de mediatransformatie, betrouwbare verslaggeving en vaardigheden voor journalisten bevorderen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van media productiestandaarden en nieuwe businessmodellen. De volledige Engelstalige subsidieoproep van dit topic staat hier op de EU Funding & Tenders Portal.

 Topic 2. Pluralisme 
Het bevorderen van een diverse, onafhankelijke en pluralistische mediaomgeving en mediageletterdheid, waarbij de vrijheid van artistieke expressie, de interculturele dialoog en sociale inclusie worden gestimuleerd. De volledige Engelstalige subsidieoproep van dit topic staat hier op de EU Funding & Tenders Portal. 

Geef in de projectaanvraag duidelijk aan tot welke van bovenstaande topics en prioriteiten de aanvraag zich richt.

Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Toegenomen innovatie en creativiteit van businessmodellen, journalistieke productieprocessen en distributieprocessen;
  • Toegenomen belangstelling voor journalistiek, onder verschillende sociale groepen, taalgroepen en leeftijdsgroepen;
  • Verhoogde levensvatbaarheid van professioneel geproduceerde journalistieke content.  
     

Specifiek voor topic 1: Samenwerking

  • Meer journalistieke samenwerking
  • Sectorbrede netwerken voor de uitwisseling van best practices tussen nieuwsmediaprofessionals;
  • Kennishubs voor subsectoren rond technische formats (geschreven/online pers, radio/podcasts, TV, enz.) en/of journalistieke genres (datajournalistiek, algemene onderwerpen, gespecialiseerde journalistiek, enz.);
  • Verwerving en verbetering van professionele vaardigheden door journalisten en mediabedrijven.  
     

Specifiek voor topic 2: Pluralisme

  • Een grotere veerkracht, pluralisme en redactionele onafhankelijkheid van de mediasectoren in Europa; zoals de lokale, regionale en community journalistiek, onderzoeksjournalistiek of media die het publieke belang dienen
  • Verhoogde veerkracht van organisaties die actief zijn in de nieuwsmediasectoren en bescherming van het journalistieke landschap
  • Verbeterde acceptatie van nieuwe technologieën in de het journalistieke landschap in zoverre deze bijdragen aan mediapluralisme en een divers medialandschap.
  • Het bevorderen van kennisbanken over mediasectoren die d.m.v. hun journalistiek het publieke belang dienen (bijv. in kaart brengen van gebieden met een laag aanbod van kwalitatief hoogwaardige journalistieke content of waar pluralisme in het geding is).  
     
Welke activiteiten komen in aanmerking?

VEREISTEN AANVRAGERS

Alle partners zijn redactioneel onafhankelijk en respecteren alle professionele standaarden.

Topic 1: Samenwerkingen 
De aanvrager is een consortium van 1 projectleider en ten minste 2 partners (die geen gelieerde entiteiten zijn) uit minstens 3 verschillende Creative Europe-landen.

Topic 2: Pluralisme 
Hiervoor geldt dat zowel projectaanvragen door individuele aanvragers en een consortium bestaande uit twee aanvragers toegestaan zijn.

Consortia kunnen non-profit, publieke en private mediakanalen (waaronder geschreven/online pers, radio/podcasts, TV, enz.) omvatten, evenals andere organisaties die zich richten op nieuwsmedia (waaronder mediaverenigingen, NGO's, journalistieke fondsen, opleidingsorganisaties gericht op mediaprofessionals)

Om een maximaal positief effect op het pluralisme in de media te bereiken, dienen partnerschappen aangegaan te worden met organisaties uit landen en regio's met verschillende mediacapaciteiten.

Partner search is mogelijk via de Funding & Tender Portal.

 

ACTIVITEITEN

Topic 1 Samenwerking

De voorgestelde activiteiten moeten duidelijk gerechtvaardigd zijn en gebaseerd op de behoeften van de gekozen (sub)sector(en). De activiteiten kunnen divers zijn, zolang hun relevantie wordt ondersteund door een gedegen analyse van de behoeften van de beoogde sector(en) en de gekozen (sub)sector(en) helpt (helpen) bij het aanpakken van geïdentificeerde uitdagingen.  

Projecten moeten gericht zijn op manieren om gezamenlijk te transformeren, vanuit zakelijk, technologisch en/of inhoudelijk oogpunt. Projecten kunnen onder andere gericht zijn op de ontwikkeling van betere verdienmodellen, nieuwe benaderingen voor publieksontwikkeling, gemeenschapsvorming en marketing, de ontwikkeling van gemeenschappelijke professionele/technische normen, nieuwe soorten redactiekamers, syndicatie of andere modellen voor de uitwisseling van inhoud/gegevens tussen nieuwsmedia in de hele EU, of hulp bieden aan kleine mediaorganisaties.  

Inhoudelijk kunnen projecten gericht zijn op het verhogen van de efficiëntie en de kwaliteit van de verslaggeving door middel van innovatieve journalistieke samenwerkingsverbanden. Projecten kunnen innovatieve productiemethoden en -formats testen, of op andere manieren bijdragen aan hoge kwaliteitsnormen voor mediaproductie. Projecten kunnen gericht zijn op het vergroten van de uitwisseling van praktijkvoorbeelden tussen journalisten en het optimaliseren van workflows voor die journalistieke genres die meer tijd en middelen vereisen.
 

Topic 2 Pluralisme

De voorgestelde activiteiten moeten gericht zijn op nieuwsmediasectoren die van bijzonder belang zijn voor de democratie en burgerparticipatie, d.w.z. de rol die zij spelen bij het versterken van de democratie, het vormgeven van het publieke debat en het bieden van voordelen aan hun publiek en gemeenschappen, in plaats van zich alleen op winst te richten. In het kader van deze oproep gaat het met name om de volgende sectoren:

  • Lokale en regionale media

  • Onafhankelijke en onderzoeksjournalistiek

  • Organisaties die met hun journalistiek het publieke belang dienen (zoals gemeenschaps-, juridische en burgerjournalistiek en media, nieuws dat de transparantie over de media vergroot)

Aanvragers moeten een fonds voor onafhankelijke media en organisaties die voornamelijk in een of meer van deze sectoren actief zijn, voorstellen, ontwikkelen en uitvoeren. De financieringsregelingen nemen de vorm aan van financiële steun aan derden. Zij zullen zoveel mogelijk gebieden en nieuwsmediaorganisaties bestrijken.

Deze subsidieregelingen richten zich op activiteiten die bijdragen aan het ondersteunen, verbeteren of transformeren van het werk van de beoogde partijen. Activiteiten kunnen onder andere bestaan uit:

  • Innovaties in redactionele productie (bijv. formats, inhoud), berichtgeving en verdienmodellen

  • De verbetering van distributie en verspreiding van nieuws

  • De ontwikkeling en betrokkenheid van publiek en gemeenschapsopbouwende strategieën

  • De ontwikkeling van technische hulpmiddelen die van toepassing zijn op de bovenstaande onderwerpen

  • Training over bovenstaande onderwerpen

     
     

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

VEREISTEN AANVRAGER & PROJECTPARTNERS  
Publiek of privaatrechtelijke organisaties die wettelijk gevestigd zijn in een van de landen die aangesloten is bij het Creative Europe-programma (EU lidstaten, EFTA – en andere landen die aangesloten zijn bij Creative Europe). Natuurlijk personen komen niet in aanmerking, eenmanszaken echter wel.

De aanvragers hebben de knowhow, kwalificaties en middelen om het project succesvol uit te voeren en mandaat van alle partners om hen als projectleider te vertegenwoordigen.

 

VEREISTEN VAN DE PROJECTEN 
Alle ondernomen acties respecteren de redactionele onafhankelijkheid van de media, benadrukken het belang van goede redactionele regelingen en laten het consortium toe om zelf redactionele ingrepen te maken. Het project stemt overeen met de belangen en prioriteiten van het EU-beleid. Het project hanteert de hoogste ethische standaarden en voldoet aan de Europese, internationale en nationale wetgeving.

Voor aanvragen gericht op het deelprogramma ‘pluralisme’ wordt verwacht dat de projectactiviteiten in tenminste 4 EU-landen plaats zullen vinden.

VEREISTEN BIJ DERDE PARTIJEN (indien van toepassing)  
 Financiële steun aan derde partijen in de vorm van subsidies of prijzen is toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • de oproepen moeten een duidelijke Europese dimensie hebben;
  • de oproepen naar derde partijen zijn open; ze zijn breed aangekondigd en gepubliceerd; en voldoen aan de EU-normen inzake transparantie, gelijke behandeling, belangenconflicten en vertrouwelijkheid;
  • de oproepen zijn minstens 2 maanden opengesteld;
  • De oproepresultaten worden op alle websites van de deelnemers gepubliceerd, inclusief een beschrijving van de geselecteerde projecten, de toekenningsdata, de duur van de projecten en de wettelijke namen en landen van de uiteindelijke begunstigden.

In de projectaanvraag is duidelijk aangegeven waarom financiële steun aan derden nodig is, hoe deze zal worden beheerd (inclusief subsidiabiliteits- en toekenningscriteria, indicatieve bedragen, betalingsregelingen en rapportage-eisen) en een lijst van de verschillende soorten activiteiten waarvoor een derde partij financiële steun kan ontvangen. Het voorstel bevat tevens een duidelijke beschrijving van de te bereiken resultaten.

 

FINANCIËLE VEREISTEN 
Financiële capaciteit van de aanvrager/projectleider en alle partners en eventueel voor geaffilieerde entiteiten (niet derde partijen)  
De aanvrager dient een stabiele financiële basis en voldoende middelen te hebben.

De aanvrager verschaft voor het laatste jaar de balans-boekhouding, het businessplan, een auditrapport door een geaccrediteerde externe auditeur.

Deze regel geldt niet voor:

  • Publieke/overheidsorganisaties;
  • Entiteiten die meer dan 50% jaarlijks overheidssteun ontvangen gedurende de laatste 2 jaar;
  • Een aangevraagde subsidiebedrag dat minder is dan 60.000 euro.

Er mag met het project geen winst gemaakt. Indien toch, wordt dit afgetrokken van de subsidie.

 

Wat zijn de toekenningscriteria?

Om de eerste selectie door een onafhankelijke jury te doorstaan, moet een project een totaal van tenminste 70 op 100 punten in de beoordeling halen.

Relevantie (35 punten)

  • De relevantie van het project m.b.t.de doelstellingen van de oproep, inclusief de Europese dimensie, het aantal bestreken landen en talen, en de diversiteit van de betrokken landen/regio's. Hierbij wordt rekening gehouden met hun mediacapaciteiten en de voordelen dat het project realiseert voor regionale, lokale of gemeenschapsmedia. (20 punten)
  • De relevantie en innovatie van de voorgestelde activiteiten m.b.t. de noden en behoeften van de gekozen (sub)sector en doellanden/regio's. Dit is gestaafd door een behoeftenanalyse en een analyse van al bestaande initiatieven. (10 punten)
  • De geschikte strategieën voor genderevenwicht, integratie, diversiteit en representativiteit, hetzij in het project, hetzij in de manier waarop de activiteit wordt beheerd. (5 punten)

Kwaliteit van de inhoud en de activiteiten (35 punten)

  • De geschikte methodologieën m.b.t. de doelstellingen van de oproep, inclusief de methoden voor de uitvoering van het voorstel. (10 punten)
  • Duidelijkheid van mechanismen om onpartijdigheid en redactionele onafhankelijkheid te garanderen. (10 punten)
  • Effectief en efficiënt gebruik van financiële middelen. (15 punten)

Project management (10 punten)

  • De samenstelling en ervaring van het team, de efficiëntie en duidelijkheid van work packages en Key Performance 
    Indicatoren (KPI’s), verdeling van verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten, de kwaliteit van de  
    coördinatiesystemen, kwaliteitscontrolesystemen en regelingen om risico's te beheersen

Verspreiding (20 punten)

  • Kwaliteit van de strategieën om kennis uit te wisselen, te zorgen voor de overdraagbaarheid van beste praktijken onder een zo groot mogelijk aantal mediaprofessionals en de voortgang op dit gebied te monitoren. (10 punten)
  • De potentiële impact op lokaal, regionaal, nationaal en/of Europees niveau, buiten de rechtstreeks bij het project betrokken partijen en na afloop van het project, met inbegrip van methoden om een dergelijk effect te waarborgen. (10 punten)
Hoeveel geld kan ik aanvragen?

Het totale budget voor deze oproep is 11 miljoen - voor topic 1 is 6 miljoen euro beschikbaar en voor topic 2 5 miljoen. Financiering van derde partijen is mogelijk onder voorwaarden (zie vereisten): max. 60 000 euro per derde partij. Europese co-financiering is 80% van het aanvaarde begrotingsvoorstel.

Wat is de tijdlijn?

 

Deadline voor indiening 14 februari 2024 – 17:00 (CET)
Evaluatieperiodefebruari - juni 2024
Bekendmaking uitslagaugustus 2024
Ondertekening overeenkomstnovember 2024
Duur van het project24 maanden

 

Hoe kan ik een aanvraag doen?

Bekijk hier de subsidieregeling voor het onderwerp Samenwerkingen op de portal van de Europese Commissie.

Bekijk hier de subsidieregeling voor het onderwerp Pluralisme op de portal van de Europese Commissie.

Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.

Wilt u meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/Cultuur via 020-61 64 225 of via culture@creativeeuropedesk.nl