|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Afbeelding
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl
 

Rapport: de staat van de Europese AV-industrie in 2022 (EAO)

Image
Afbeelding
Authors
European Audiovisual Observatory
Discipline
Audiovisuele media

Rapport: de staat van de Europese AV-industrie in 2022 (EAO)

Voorzichtige tekenen van herstel post-pandemie in het Europese filmlandschap, plus veelbelovende groei in productie, volgens de EAO
MEDIA

Tijdens de 76e editie van het Festival de Cannes maakt de European Audiovisual Observatory (EAO) traditiegetrouw de balans op van de Europese audiovisuele industrie in het afgelopen jaar. De EAO presenteerde zijn bevindingen tijdens het jaarlijkse programma FOCUS - World Film Market Trends, waarbij voor belangstellenden uit alle hoeken van de mondiale filmindustrie de trends, bewegingen en ontwikkelingen van de sector in kaart worden gebracht.

Terug de bioscoop in met Tom Cruise en BELFAST

Volgens de EAO werd 2022 gekenmerkt door voorzichtige maar veelbelovende tekenen van herstel en groei na de impact van de coronapandemie. In de meeste landen van Europa, 28 (de EU plus het Verenigd Koninkrijk) bleek het nog relatief lastig om het publiek terug naar de bioscoopzalen te krijgen, maar desondanks steeg het aantal verkochte bioscoopkaartjes met 70% (in Nederland zelfs 75%) ten opzichte van 2021: ca. 185 miljoen. Dat is nog altijd zo'n 28% minder dan in de jaren voorafgaand aan de pandemie, maar niettemin een prima score gezien de omstandigheden.

Grote Amerikaanse blockbusters waren hier, zoals gebruikelijk, een belangrijke karrentrekker in - met specifieke dank aan het monstersucces van Top Gun: Maverick over de hele linie van soorten bioscoopbezoekers - maar ook de Europese film wist zich weer sterker te profileren. Engelstalig 'feelgoodfilms' als Belfast en Downton Abbey: A New Era, als ook de veelbesproken Gouden Palm-winnaar Triangle of Sadness, deden het uitstekend in een veelvoud aan Europese markten. Ook de Frans- en Spaanstalige publieksfilms trokken veel kijkers in de eigen markten en ver daarbuiten, met een Nederlandse voetnoot bij de Frans-Belgisch-Nederlandse co-productie En corps (Rise) van Cédric Klapisch, die het in zeven Europese markten goed heeft gedaan. Met 28,4% is het marktaandeel van de Europese film in Europese filmtheaters daarmee weer terug in het iets hogere segment van de normale marge.

Media
Afbeelding
Caption
De Marché du Film tijdens het afgelopen Festival de Cannes.
Authors
Marché du Film

Back on track qua productiecapaciteit

Wat betreft de productie van nieuwe films lijkt de Europese industrie weer volledig back on track bij de stijgende lijn die het in de jaren voorafgaand aan de pandemie al had. 2022 zag zelfs het op één na hoogste aantal producties in speelfilms en lange documentaires in de afgelopen meetjaren; alleen in 2019 werd er meer geproduceerd. Met 1,189 speelfilmproducties en 771 documentaireproducties lijkt daarmee de door de pandemie opgelopen achterstand weer gecompenseerd, wat enthousiast stemt voor het beoogde aandeel van Europese producties in de bioscopen de komende jaren. Intrigerend genoeg lijken de pandemiejaren de interesse in heritage-based en archieffilms vergroot te hebben, zowel bij makers als bij het publiek.

De Europa-brede interesse voor televisieproducties lijkt weer terug te zijn bij de cijfers van voor de pandemie, wat geen slechte score is gezien de in de tussentijd alleen maar toegenomen populariteit en aanbod van VOD-streamers. Hand in hand met de vergrote vraag naar content voor lineaire en non-lineaire distributie op het kleine(re) scherm is de opkomst van significante Europese spelers in televisie- en VOD-fictieproducties. Zo heeft de Nederlandse producent Fiction Valley zich in 2022 in de Netflix-kijker gespeeld met de serie Dirty Lines.

Verder lezen

Het volledige rapport van de EAO kan hier teruggelezen worden. De European Audiovisual Observatory is in 1992 opgericht om de ontwikkelingen in het Europese en internationale audiovisuele landschap in kaart te kunnen brengen ter versterking en verbetering van de industrie. De organisatie omvat veertig lidstaten en de Europese Unie, gerepresenteerd door de Europese Commissie, en presenteert elk jaar tijdens de Marché du Film in Cannes haar nieuwe overkoepelende bevindingen.

Wil je op de hoogte blijven van al het Europese nieuws rondom de audiovisuele industrie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Creative Europe MEDIA.

Did you find this information useful?
0