Bekendmaking eerste 8 EFA winnaars
Bekendmaking eerste acht EFA winnaars, de Europese Filmprijzen in de categorieën cinematografie, montage, production design, kostuumontwerp, haar & make-up, muziek, geluid en visual effects.
De European Film Academy kondigt de eerste acht winnaars aan die zaterdagavond 7 december tijdens de 32ste European Film Awards ceremonie in Berlijn geëerd worden. Een speciale achtkoppige jury heeft in Berlijn, gebaseerd op de EFA lijst met genomineerde speelfilms, de winnaars gekozen in de categorieën cinematografie, montage, production design, kostuumontwerp, haar & make-up, muziek, geluid en visual effects. De leden van de jury waren:
- Nadia Ben Rachid, editor, Frankrijk
- Vanja Černul, cinematographer, Kroatie
- Annette Focks, componist, Duitsland
- Gerda Koekoek, haar & make-up artiest, Nederland
- Eimer Ní Mhaoldomhnaigh, kostuumontwerper, Ierland
- Artur Pinheiro, production designer, Portugal
- Gisle Tveito, sound designer, Noorwegen
- István Vajda, visual effects, Hongarije
De European Film Academy feliciteert de volgende award-winnaars:
EUROPEAN CINEMATOGRAPHY 2019:
Robbie Ryan voor THE FAVOURITE
De innovatieve en creatieve beelden van The FAVOURITE zijn zeker het werk van een uitzonderlijke cinematograaf, maar ze onthullen ook een zeer intieme samenwerking met de regisseur. De filmmakers waren vastbesloten zo ver mogelijk weg te blijven van de fotografische conventies van een periode-drama. Het gebruik van natuurlijk licht en kaarslicht doet denken aan Kubrick’s meesterwerk BARRY LYNDON, terwijl het gebruik van extreme groothoeklenzen deze benadering in een geheel nieuwe richting stuurt. Het is zowel inspirerend als bemoedigend om te zien hoe sterk beeldmateriaal en gedurfde cinematografische keuzes het drama niet wegnamen maar versterkten.
EUROPEAN EDITING 2019:
Yorgos Mavropsaridis voor THE FAVOURITE
Met veel talent is Yorgos Mavropsaridis erin geslaagd THE FAVOURITE op een slimme, nieuwe en inventieve manier te bewerken, waardoor de film een gemakkelijke en natuurlijke stroom krijgt, speels als een spelletje dammen.
EUROPEAN PRODUCTION DESIGN 2019:
Antxon Gómez voor DOLOR Y GLORIA
Met veel durf construeert Antxon Gómez het universum van de personages van Almodóvar, zoals weerspiegeld in zijn keuzes in kleur en ontwerpstijlen. Eclectisch en gedurfd, maar altijd goed in balans. Met zijn kunst leidt de production designer ons naar de subtekst, of het nu het onrustige interieur van de hoofdpersoon is of de droomachtige herinneringen aan zijn jeugd.
EUROPEAN COSTUME DESIGN 2019:
Sandy Powell voor THE FAVOURITE
De kostuums van Sandy Powell in THE FAVOURITE geven alles wat noodzakelijk is bij een historische film, maar tegelijkertijd een die uitzonderlijk en verfrissend aanvoelt als een punkrockopera. Terwijl we stuiteren van de historische details, is er een onderliggend eigentijds tempo, waardoor we geloven dat we in de ‘mosh pit’ dansen met koningin Anne en haar hovelingen.
EUROPEAN HAIR & MAKE-UP 2019:
Nadia Stacey voor THE FAVOURITE
Nadia Stacey combineert vakkundig de ‘geen make-up look’ van de dames met hun driekwart haarstukjes, waardoor ze zoveel natuurlijker lijken in vergelijking met de extreme pruiken en opzichtige make-up van de mannelijke personages – alsof ze het zelf hadden gedaan. Zelfs de ‘dassen’-look van koningin Anne is hilarisch grappig maar brengt ook een gevoel van groot verdriet met zich mee.
EUROPEAN ORIGINAL SCORE 2019:
John Gürtler voor SYSTEMSPRENGER (SYSTEM CRASHER)
De muziek in SYSTEM CRASHER is modern, virtuoos, impulsief en verrassend. John Gürtler heeft het onuitsprekelijke omgezet in muziek. Waar woorden niet meer mogelijk zijn, slaagt zijn filmmuziek erin om als een non-verbale taal te functioneren, het innerlijke van de hoofdrolspeler te weerspiegelen en de kijker mee te nemen.
EUROPEAN SOUND 2019:
Eduardo Esquide, Nacho Royo-Villanova & Laurent Chassaigne voor LA NOCHE DE 12 ANOS
Het grootste deel van het geluid in deze film gaat niet over wat we zien. Het gaat erom wat we niet kunnen zien als we gevangen worden gehouden in een kleine en donkere cel. Op een levendige en tactiele manier laat de muziek het publiek voelen wat het is om een gevangene te zijn. De voortdurende geluiden buiten beeld vergroten de cinematografie en geven ons een duidelijk inzicht in de verschillende locaties en het effect hiervan op de psyche van de gevangene in de loop der jaren.
EUROPEAN VISUAL EFFECTS 2019:
Martin Ziebell, Sebastian Kaltmeyer, Néha Hirve, Jesper Brodersen & Torgeir Busch voor OM DET OÄNDLIGA (ABOUT ENDLESSNESS)
In plaats van zich op de achtergrond te houden, versterken de visual effects bij deze film de beelden en creëren daardoor de speciale sfeer zoals gewenst door de regisseur. Dankzij deze moedige beslissing van Martin Ziebell en Sebastian Kaltmeyer krijgt de VFX meer ruimte waardoor niet alleen de boodschap en visuele identiteit van de film wordt ondersteund maar ook naar een veel hoger artistiek niveau wordt gebracht.
DE EFA EXCELLENCE JURY 2019:
Nadia Ben Rachid, editor, Frankrijk
Nadia Ben Rachid begon haar loopbaan als editor in 1985 bij Roman Polanski voor PIRATES, BITTER MOON en FRANTIC. Ze werkte met Abderrahmane Sissako bij LA VIE SUR TERRE, WAITING FOR HAPPINESS, BAMAKO en TIMBUKTU. Voor deze laatste film won ze een Franse César. Met meer dan 50 credits heeft ze ook HOLY LANDS van Amanda Sthers en tal van documentaires gemonteerd zoals alle films van Anne Aghion waaronder MY NEIGHBOR, zijn inzending voor de officiële selectie voor Cannes 2009, en Michka Saäl's LES PRISONNIERS DE BECKETT.
Vanja Černul, cinematographer, Kroatie
Kort na zijn afstudering aan de Academie voor Dramatische Kunsten aan de Universiteit van Zagreb, trad Vanja Černjul toe tot de gelederen van de internationale media die beelden leverden van de oorlog in het toenmalige Joegoslavië. Sindsdien heeft hij 21 speelfilms, een groot aantal populaire televisieprogramma’s en talloze andere projecten met een breed scala aan medewerkers in beeld gebracht. Zijn recente werk omvat de HBO-serie THE DEUCE van David Simon en de originele Netflix series MARCO POLO van John Fusco, THE PERFECTION van Richard Shepard en CRAZY RICH ASIANS van Jon M. Chu. Vanja is twee keer genomineerd voor een Primetime Emmy in de categorie ‘Outstanding Cinematography” en zijn werk is geëerd met de Stockholm International Film Festival Best Cinematography Award, de Pula Film Festival Golden Arena voor Best Cinematography en de Avignon/New York Film Festival Kodak Vision Award.
Annette Focks, componist, Duitsland
Met meer dan 90 credits is Annette Focks genomineerd voor de Zweedse Guldbagge, de Deense Robert, de Duitse Lola en de EFAs. Ze heeft de score gecomponeerd voor tal van internationale en Duitse filmproducties waaronder VIER MINUTEN (2006) van Chris Kraus, KRABAT (2008) van Marco Kreuzpaintner, STORMWIND van Katja von Garnier (2013), THE POLL DIARIES (2010) van Chris Kraus, DIE GÖTTLICHE ORDNUNG van Petra Volpe en NIGHT TRAIN TO LISBON, STILLE HJERTE en 55 STEPS van Bille August, om er maar een paar te noemen.
Gerda Koekoek, haar & make-up artiest, Nederland
Met ongeveer 20 jaar ervaring als haar & make-up artiest heeft Gerda Koekoek gewerkt voor tv-series, films, shows en fotoshoots. Films waaraan ze zoal heeft meegewerkt zijn ALLES IS LIEFDE (2007) van Joram Lürsen, KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER (2009) van Reinout Oerlemans, DAGLICHT (2013) van Diederik van Rooijen, BLOEDLINK (2014) van Joram Lürsen en MAMMAL (2016) van Rebecca Daly. Haar meest recente film is INSTINCT van debuutregisseur Halina Reijn met in de hoofdrollen Carice van Houten en Marwan Kenzari. De film is in Locarno bekroond en de Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie beste niet-Engelstalige speelfilm.
Eimer Ní Mhaoldomhnaigh, kostuumontwerpster, Ierland
Met meer dan 35 filmcredits op haar naam werkt Eimer Ni Mhaoldomhnaigh al meer dan 20 jaar als kostuumontwerpster. Ze heeft met Jim Sheridan samengewerkt bij zijn film IN AMERICA, met Neil Jordan bij BREAKFAST ON PLUTO en ONDINE, met Julian Jarrold bij BECOMING JANE en BRIDESHEAD REVISITED, met Ken Loach bij THE WIND THAT SHAKES THE BARLEY en JIMMY’S HALL, met John Michael Mc Donagh bij THE GUARD en CALVARY, met Whit Stillman bij LOVE & FRIENDSHIP, met Colin Trevorrow bij de Jurassic World korte film BATTLE AT BIG ROCK en meest recent bij THE RHYTHM SECTION met regisseur Reed Morano. Met 18 nominaties op haar naam is Eimer blij te kunnen zeggen dat ze geen prijzen op haar schoorsteenmantel heeft staan, althans nog niet!
Artur Pinheiro, production designer, Portugal
Artur Pinheiro werkt voor films, commercials, theater- en danssets. In samenwerking met regisseurs zoals Carlos Diegues, Marco Martins, Miguel Gomes en João Nicolau was zijn werk te zien op talloze festivals. Tweemaal is hij genomineerd voor een Platino Award voor Ibero-American Cinema - met ARABIAN NIGHTS (2016) en GRANDE CIRCO MISTO (2019). Dit jaar heeft de Braziliaanse Film Academy zijn werk voor GRANDE CIRCO MISTO van regisseur Carlos Diegues bekroond met de Cinema Brazil Grand Prize voor Best Art Direction.
Gisle Tveito, sound designer, Noorwegen
Als een ervaren sound designer uit Noorwegen staat Gisle Tveito niet alleen bekend om zijn langdurige relatie met Scandinavische regisseurs zoals Joachim Trier en Hans Petter Moland, maar ook voor meer baanbrekend werk zoals U-JULY 22 van Erik Poppe. Zijn achtergrond en jarenlange ervaring hebben hem ook naar andere delen van het filmmaken geleid. Hij is de enige sound designer die de prestigieuze Aamot-prijs heeft ontvangen voor zijn bijzondere bijdrage voor de Noorse film.
István Vajda, visual effects, Hongarije
István Vajda begon zijn loopbaan als rotoscopisch kunstenaar en stapte gestaag de professionele ladder op als componist, teamleider en VFX supervisor. Momenteel beheert hij zijn eigen VFX-bedrijf. Zijn credits bevatten commercials, animatie films zoals KINGSGLAIVE: FINAL FANTASY XV en verschillende speelfilms zoals HARRY POTTER, FAST & FURIOUS, JUPITER’S MOON, MIDSOMMAR en CURTIZ.
De Excellence Award-winnaars en de juryleden van deze categorie zullen de 32ste European Film Awards-ceremonie op 7 december in Berlijn opluisteren.
DE 32ste EUROPEAN FILM AWARDS: Berlijn, 7 december 2019
Live on www.europeanfilmawards.eu
Tekst: met dank aan Monique van Schendelen