Grootschalige MEDIA steun voor programma’s van European Film Promotion
Grootschalige MEDIA steun voor programma’s van European Film Promotion
Onder de gesteunde projecten voor “Markets and Networking” wijst MEDIA haar grootste steun, van ca. 1,8 miljoen euro in tweejarige financiering, toe aan European Film Promotion (EFP). Volgens de Europese Commissie draagt de organisatie significant bij aan de wereldwijde promotie van Europese cinema. Gestructureerd als een pan-Europees netwerk van bijna 40 nationale filmcentra (in Nederland is dat SEE NL), spant EFP zich in door middel van showcaseprogramma’s op filmfestivals, financiële stimulansen en netwerkmogelijkheden.
Shooting Stars (Berlijn) & Producers on the Move (Cannes)
Zo is de EFP elk jaar bijzonder zichtbaar op de Berlinale, waar het in samenwerking met de nationale filmcentra een selectie acteurs presenteert onder het label “European Shooting Stars”. Tijdens het filmfestival worden deze acteurs actief voorgesteld aan internationale casting directors, talentagenten, producenten, en de pers. In combinatie met de bijbehorende Shooting Star Awards heeft dit initiatief al de zichtbaarheid en internationale kansen vergroot van Nederlandse talenten zoals Hanna van Vliet, Marwan Kenzari, en deze afgelopen editie Yannick Jozefzoon.
Tijdens het Festival de Cannes doet het EFP-netwerk iets soortgelijks met filmproducenten, onder de noemer Producers on the Move. In 2022 is producent Derk-Jan Warrink (Keplerfilm) naar voren geschoven voor een inspirerende week aan de Croisette. “En dat was heel goed, zo na de COVID-pandemie, om op een relatief normaal Cannes gelijk weer zoveel nieuwe mensen te ontmoeten,” vertelt Warrink. “Het tot in de puntjes georganiseerde programma had veel ruimte voor informele kennismaking en uitwisseling; door de kwalitatief hoogstaande en diverse selectie van producenten heb ik er nu al veel aan gehad.”
Zo heeft Warrink onlangs al Filmfonds-financiering ontvangen voor een Noorse coproductie, ARMAND, waarvan de hoofdproducent een mede-Producer on the Move was in 2022. “En deze zomer gaan we al in productie, slechts een jaar na onze eerste ontmoeting!” Daarnaast heeft Warrink tijdens diezelfde Producers on the Move-sessies een Oostenrijkse collega ontmoet, die officieel als coproducent is betrokken bij een project dat nu de financieringsrondes in stapt.
Showcases en support
Door het jaar heen spant EFP zich in om op velerlei manieren de verschillende takken van de filmindustrie te ondersteunen. Zo zullen ze in mei in Toronto (CA) aanwezig zijn om tien Europese documentaires te presenteren onder de noemer “The Changing Face of Europe”, en reizen ze van Sydney tot Rio de Janeiro met de showcase EUROPE! Voices of Women in Film, ter promotie van Europese vrouwelijke filmmakers.
Via dit soort showcases, als ook via de meer industriegerichte structurele supportsystemen van EFP, vindt de Europese film gretig aftrek in markten en gebieden van verschillende groottes en culturele achtergronden. Dit komt ten goede aan de democratische principes, ideeën over sociale inclusie en verduurzaming, en internationale, economisch stimulerende samenwerkingen die de Europese Commissie het hoogst in het vaandel heeft staan.
Specifiek positief was de Europese Commissie ook over de zogenaamde Film Sales Support van EFP, het initiatief waarmee sales agents en distributeurs financieel ondersteund kunnen worden voor promotioneel werk in markten binnen en buiten Europa. Zo biedt het programma support aan wereldwijde distributeurs met niet-Europese films op Europese filmfestivals (FSS Digital Plus), en is er financiële steun beschikbaar voor de promotie en distributie van films van makers uit gemarginaliseerde sociale groepen (FSS Inclusion).
Wereldwijde interesse in Europese cinema
EFP’s adjunct-directeur Jo Mühlberger ziet nog altijd een positieve interesse in Europese cinema in de Noord-Amerikaanse markt, al heeft de Zuid-Amerikaanse markt nu minder oog voor Europese films dan in het verleden door de grote economische klappen van de coronapandemie. “Daarentegen zien we een groeiende interesse vanuit Azië,” vult Mühlberger aan. “Naast de blijvende vraag vanuit Zuid-Korea en Japan zien we toenemende interesse uit kleinere Zuidoost-Aziatische landen, zoals Taiwan en Vietnam, die tot nog toe slechts zelden als mogelijke markten worden genoemd.”
In lijn met de vragen en wensen van de Europese filmindustrie onderzoekt EFP de ontwikkelingen bij festivals ver buiten Europa, in de hoop voortdurend nieuwe mogelijkheden en platforms te vinden voor de promotie en distributie van Europese cinema. Daarnaast is EFP proactief haar kennis van de behoeften van de animatiefilmwereld aan het vergroten, en enthousiasmeren ze via hun programma’s filmcritici uit niet-Europese regio’s zoals het Midden Oosten om in hun verslaggeving de Europese film meer zichtbaarheid te geven.
Zodoende zijn er voor de Europese filmproducent, sales agent en distributeur legio manieren waarop het werk van de EFP de impact van hun films kan vergroten, binnen Europa en ver daarbuiten.
De selectie van Producers on the Move 2023 is op 3 mei bekendgemaakt: Erik Glijnis van Lemming Film is de Nederlandse deelnemer van dit jaar. Meer informatie over de EFP en haar programma’s kan gevonden worden op hun website.
Wil je op de hoogte blijven van de mogelijkheden en werkzaamheden van Creative Europe MEDIA? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.