|
Image
Afbeelding
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

Warming Up Story Lab

Image
Afbeelding

Warming Up Story Lab

Industry event i.s.m. Impact Makers op festival Warming Up
Date(s)
-
MEDIA

Tijdens Warming Up, het Amsterdamse festival dat kunst en klimaatverandering met elkaar verbindt, hosten wij als desk het industry event Warming Up Storylab: een spoedcursus voor verhalenvertellers en mediamakers over omgaan met klimaatverandering in de verhalen die we vertellen.

AV-professionals hebben als verhalenvertellers een krachtige tool in handen om een breed publiek op een zinvolle manier te betrekken bij klimaatverandering. De urgentie daarvan, na een kurkdroge en door bosbranden geteisterde zomer, hoeft nauwelijks benadrukt te worden. Er valt namelijk nog wat in te halen: uit onderzoek blijkt dat 0,5% van alle gescripte tv en film in de afgelopen vijf jaar daadwerkelijk het woord klimaatverandering noemt.

De verantwoordelijkheid voor duurzame mediaproducties is duidelijk, maar het is de inhoud waarmee de grootste impact gemaakt kan worden. Uit onderzoek blijkt dat er grote vraag is naar verhalen die mensen helpen om om te gaan met de huidige clusterfuck van crisissen (klimaatverandering, wereldwijde epidemieën, systematisch racisme en seksisme) die ons leven vormgeven. We hebben verhalen nodig die ons helpen dit alles te begrijpen.

Maar hoe? Hoe vinden we nieuwe en boeiende manieren om niet alleen verhalen over klimaatverandering te vertellen, maar ook om deze diepgaande en veelzijdige realiteit in al onze verhalen op te nemen?

Creative Europe & duurzaamheid
Binnen het subsidieprogramma Creative Europe is duurzaamheid en vergroening van de sector aangemerkt als cross-cutting issue. Dit betekent dat alle projecten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, worden beoordeeld op de mate waarin hieraan wordt bijgedragen. Hiermee wil het programma bijdragen aan de algemene doelstelling dat 30% van het EU budget ten goede komt aan de klimaatdoelstellingen. Reden te meer voor ons als Creative Europe Desk om de handen ineen te slaan met Impact Makers en festival Warming Up.

Programma & sprekers
Transforming the stories we tell, from 'issue' to 'action'
Kris de Meyer, directeur van de UCL Climate Action Unit en neurowetenschapper aan King's College London, vertelt ons over de kracht van 'actionable stories’.

Embracing a Sustainable Narrative
Lezing van de Zweedse ecoproducent en milieustrateeg Ronny Fritsche en de Deense creative producer/scenarist Valeria Richter over nieuwe inspirerende manieren van storytelling. Centraal staat de vraag hoe je duurzaamheid kunt gebruiken bij verhaalontwikkeling.

We are Albert
Een korte update over de talloze activiteiten van deze Britse organisatie die zich inzet voor een duurzame film- en televisie-industrie.

Metropia
Sscenarioschrijver Ilse Ott vertelt over de ontwikkeling van haar scenario voor deze nieuwe jeugdserie: na een klimaatramp is de aarde onbewoonbaar geworden. Overlevende mensen hebben ondergronds een heel dorp gebouwd. De twaalfjarige Florian woont met zijn gezin in deze groene utopie. Maar dan ontmoet hij een meisje uit de nare wereld hierboven en alles verandert.

We Are The River
Producer Corinne Egeraat vertelt over de ontwikkeling van deze speelfilm. Een Māori-leider maakt een vijfdaagse kanotocht over de Whanganui-rivier in Nieuw-Zeeland met een Aboriginal-oudste en een Australische kunstenaar. Kan inheemse wijsheid onze planeet redden?

Het Warming Up Storylab wordt mede mogelijk gemaakt door:
AFK, VSB Fonds, Vrienden Loterij, Resilience Entertainment, Tolhuistuin, Women in Film & TV International, Impact Makers en Creative Europe Desk NL.

 

Media
Afbeelding