Connect University: Innovatie in audiovisuele creatie
Connect University: Innovatie in audiovisuele creatie
Online sessie
Op donderdag 20 april presenteerde een viertal door Creative Europe gesteunde projecten rondom virtual worlds zich tijdens een nieuwe livestream van CONNECT University. Dit initiatief van de Europese Commissie is erop gericht om kennis rondom ontwikkelingen in het digitale veld actief te delen met het algemene publiek en het eigen EU-personeel. Deze sessie speelde zich af onder de paraplu ‘Innovation in audiovisual creation: harnessing virtual worlds through Creative Europe’, in lijn met de eerder door Ursula von der Leyen aangekondigde focus op Europa’s rol en positie in virtuele werelden. In dit artikel lichten we graag de vier showcases uit.
- MetaStories gecoördineerd door Unifrance (FR)
- Newen Meta Sky gecoördineerd door Newen Connect (FR)
- VIDEOMUSE gecoördineerd door Melboss (ES)
- Immersive Tech Week 2022 en 2023, gecoördineerd door XR Days (NL)
Immersive Tech Week
Vanuit Nederland schoof Benjamin de Wit aan, festivaldirecteur en medeoprichter van de Immersive Tech Week (tot voor kort bekend als VRDays Europe). “We geloven dat het in dit tijdperk van technologische integratie cruciaal is dat we actief kijken naar hoe beleid wordt gemaakt, hoe businessmodellen zich duurzaam en ethisch ontwikkelen, en dat we zo garant staan voor de verantwoordelijke innovatie van technologie,” stelt De Wit.
Tijdens de coronapandemie bleef de technologie niet stilstaan, en zo zagen De Wit en zijn team zich genoodzaakt grote sprongen te blijven maken. Dat lukte met de steun van tweejarige financiering van Creative Europe, alsook van de stad Rotterdam; hierdoor kon in 2022 de eerste hybride en uitstekend bezochte Immersive Tech Week plaatsvinden. “Er is geen publieke financiering in Nederland van cross-sectorale evenementen met een holistische aanpak,” constateert De Wit, “maar in Creative Europe vonden we een partner met een open geest, een breed perspectief, eentje die durft te kijken voorbij de vroegere definities van wat ‘audiovisueel’ precies inhoudt.”
Op die manier veranderde de in 2015 opgerichte organisatie in een “launchpad for creators of our future worlds” — met andere woorden, de Immersive Tech Week, die eind 2023 haar eerstvolgende editie zal beleven.
Kansen voor creatieve talenten
Het Franse Newen Studios (zijtak van TF1) maakte tijdens de sessie ook haar opwachting. Het bedrijf greep de uitdagingen van de coronapandemie aan om een metaversaal project te ontwikkelen ten behoeve van de Europese filmindustrie. “Het begon als een praktische B2B-tool als tijdelijke vervanging van filmmarkten die niet door konden gaan,” omschrijft Margot Wilwertz, ‘metaverse manager’ binnen Newen Studios, “maar de betrokkenheid van Creative Europe MEDIA stimuleerde ons team om de technologie verder te verkennen. We ontwikkelden door tot een pan-Europees project, dat niet alleen op distributie- en marketingwensen kan inspringen, maar ook al veel eerder kan bijdragen aan de creatieve ontwikkeling van nieuwe projecten en talenten.”
De tool ontwikkelde zich tot een virtueel platform, Newen Meta Sky — zonder de praktische, niet-duurzame en niet-inclusieve beperkingen van de offline filmmarkten. Zo werd de eerste Meta Pitch Contest gewonnen door opkomend filmtalent uit Finland, die zo met hun korte filmidee een enorme sprong qua professionaliteit en zichtbaarheid konden maken.
Ook VIDEOMUSE, een project van het Spaanse Melboss, grijpt de nieuwe digitale mogelijkheden aan om de kansen te vergroten voor creatieve talenten, in hun geval: muzikanten. VIDEOMUSE wil artiesten een groter aandeel in hun eigen revenues geven en tegelijkertijd hun creatieve betrokkenheid in de marketing van hun muziek vergroten, o.m. door hun creatieve controle over videoclips en marketing. Zij doen dat aan de hand van NFT’s (non-fungible tokens), de digitale valuta die in dit geval niet louter speculatief zou moeten zijn, zo zegt medeoprichter Jaime Castañosa: het kan een concrete relatie faciliteren tussen artiest en publiek, bijvoorbeeld door levenslange toegang tot concerten van de artiest in kwestie. “De muziekindustrie zit altijd enigszins op de achterbank bij dit soort technologische revoluties; wij willen het nu eens neerzetten waar het zou moeten zijn,” aldus Castañosa.
MetaStories
Het Franse instituut Unifrance spant zich al jaren met veel succes in voor de positie van de Franse film op de internationale markt, en dat komt deels door hun bereidheid met nieuwe ontwikkelingen mee te bewegen. Directeur Daniela Elstner vertelt enthousiast over hun jongste project, deels geïnspireerd door haar eigen gamerzoontje. “Ik zag hem en zijn vrienden de mooiste steden bouwen binnen het spel Minecraft — maar een bioscoop was nergens te bekennen!” En aangezien de achterban van Minecraft inmiddels de grootste online community vormt, zagen Elstner en haar collega’s dat als een nieuwe bron van mogelijke filmliefhebbers.
Inmiddels staan ze aan de vooravond van het project MetaStories: een initiatief om binnen Minecraft een heus filmtheater te planten en gamers uit te nodigen daarbinnen met elkaar naar Europese films te kijken. Door de jarenlange ervaring met het succesvolle, landsgrenzen overschrijdende online programma, My French Film Festival, bezat Unifrance al de technologische knowhow voor dergelijke online filmervaringen; cruciaal tijdens de coronapandemie, maar net zo waardevol nu in het samenwerking met de gamewereld, dat anders opereert dan de wereld van streaming. “We zien nu ook al dat dit leidt tot hele nieuwe gesprekken," zegt Elstner, "rondom filmrechten, businessmodellen, en de balans tussen online en offline kijkgedrag.”
Cross-sectorale voorliefde
Tijdens de lancering van MetaStories op het interdisciplinaire SXSW-festival in de V.S. ontdekte Elstner hoe diep onder de indruk de Amerikanen zijn van de cross-sectorale solidariteit en samenwerking in Europa, aangemoedigd door de structurele steun vanuit Creative Europe. Benjamin de Wit onderschrijft dit, en voegt toe dat er in die Europese samenwerking ook een belangrijke rol is weggelegd voor beleid en veiligheid, niet in de laatste plaats voor zijn eigen kinderen, de generatie van digital natives. “Daarvoor blijft het belangrijk dat we ook niet-virtueel onze gemeenschappelijke belangen blijven wegen en ervaren,” zegt De Wit deels nostalgisch, deels kritisch. “Het begrip ‘metaverse’ laat ons zien dat de virtuele realiteit niet alleen een individuele, afgesloten ervaring is, maar juist ook een sociale ruimte die ons aan anderen verbindt; het is een toevoeging aan onze bestaande realiteit.”
Moderator Ingrid Rones, beleidsadviseur bij de Commissie, balt deze inzichten samen tot een sterke afsluiter: “We hebben de interplay van technologie, beleidsmakers, makers en organisatoren nodig om te garanderen dat de digitale wereld een veilige en eerlijke toekomst tegemoet gaat.” De vier gepresenteerde initiatieven doen alvast hun uiterste best daartoe.
De Europese Commissie organiseert het hele jaar door informatieve en inspirerende sessies rondom hun regelingen en programma’s, onder de noemer CONNECT University. De laatste online sessie vond plaats op 3 mei en draaide om digitale toegankelijkheid.
Wil je op de hoogte blijven van de mogelijkheden en werkzaamheden van Creative Europe MEDIA? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.