Markets & Networks 2021

Markets & Networks 2021

Subsidieregeling Creative Europe MEDIA voor markttoegang en netwerken
Date(s)
MEDIA

Deze subsidiemaatregel steunt industry events (fysiek, digitaal of hybride) gericht op business-to-business-uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die de zichtbaarheid van Europese audiovisuele werken vergroten en de verkoop ervan op internationale markten stimuleert. Daarnaast worden activiteiten gesteund die nadrukkelijk Europese audiovisuele exploitanten ondersteunen.

NB: In deze nieuwe oproep zijn de twee acties - B2B-markten en B2B-promotie - uit de vorige subsidieperiode (2014 -2020) samengevoegd.  

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2021-MARKETNET
Totale budget: € 7.500.000
Deadline: dinsdag 24 augustus 2021, 17.00 uur (Brusselse tijd)

 

Wat zijn de verwachte resultaten?

 

  • Versterken van de Europese en internationale dimensie bij grote industriemarkten en het verbeteren van de impact van kleinere initiatieven. Zo is er met name aandacht voor de deelname van professionals uit lage productielanden uit Groep B.
  • Aanmoedigen van de ontwikkeling van netwerken onder Europese professionals.
  • Verbeteren van het concurrentievermogen en de circulatie van Europese audiovisuele werken op internationale markten, die de diversiteit vergroten.
  • Zorgen dat de Europese audiovisuele sector optimaal profiteert van de digitalisatie door aandacht te besteden aan nieuwe technologieën en businessmodellen.
Welke activiteiten komen in aanmerking?

De maatregel steunt activiteiten gericht op het faciliteren van Europese en internationale coproducties (feature, short, videogames, tv-series en cross-media) en toegang tot audiovisuele markten (fysiek en online).  

Speciale aandacht is er voor aanvragen die geschikte strategieën presenteren die vergroening en duurzaamheid, gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit van de sector verbeteren.

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

Steun is er voor acties die hoofdzakelijk gericht zijn op professionals met een aantoonbare impact op de promotie en circulatie van Europese audiovisuele werken (feature, short, videogames, tv-series en cross-media).

De volgende formats en genres komen niet in aanmerking: live-uitzendingen, muziekvideo’s, non-narratieve artistieke werken (inclusief maar niet beperkt tot kunst- en experimentele video), commerciële werken (inclusief maar niet beperkt tot advertenties), reality-series en talkshows.  

Alleen aanvragen die overeenkomen met minstens een van de hieronder beschreven activiteiten komen in aanmerking:  

  • Fysieke, digitale of hybride markten voor Europese audiovisuele professionals  

Industry events (fysiek, digitaal of hybride) gericht op business-to-business (B2B) uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die impact tonen op de zichtbaarheid en verkoop van Europese werken op internationale markten. Deze markten kunnen zowel binnen als buiten de landen plaatsvinden die deelnemen aan het MEDIA subprogramma van Creative Europe.

De events kunnen focussen op nieuwe technologieën en businessmodellen, zolang de impact en zichtbaarheid op de verkoop van de werken wordt bewezen.  

Aandacht zal worden besteed aan een milieuvriendelijke aanpak en activiteiten die zorgen voor diverse groep deelnemers, met name werkende ouders.  

  • Promotionele business-to-business activiteiten van Europese werken  

De realisatie van B2B-activiteiten, inclusief financiële steun voor derde partijen (binnen- of buitenlanden uit de MEDIA-strand), georganiseerd door pan-Europese netwerken/organisaties die tenminste 15 MEDIA-landen vertegenwoordigen.  

Het opzetten van promotionele B2B-initiatieven en platforms die gericht zijn op innovatie en nieuwe businessmodellen ten behoeve van de distributie van Europese werken.  

De activiteiten dienen kennisuitwisseling en netwerken aan te moedigen die gericht zijn op de verspreiding van Europese werken (binnen en buiten Europa), op alle platforms en in iedere vorm.  

 

Wat zijn de toekenningscriteria?

Ingediende projecten worden beoordeeld en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal maximaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1. Relevantie (40 punten)

  • Helderheid en consistentie van de B2B-actie of promotionele activiteit ten op zichtte van de doelstellingen van de oproep, inclusief aandacht voor videogames, tv-series, cross-media en shorts (10 punten).  
  • Zicht op de behoefte van de audiovisuele sector inclusief de innovatieve aspecten (10 punten).
  • Toegevoegde waarde wat betreft de verspreiding van Europees werk en de positionering van de actie in vergelijking met andere, bestaande activiteiten. Daarnaast wordt gekeken naar wat het toevoegt aan de Europese dimensie (10 punten).  
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan de verduurzaming en milieuvriendelijkheid van de activiteit (5 punten).  
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan gendergelijkheid en inclusiviteit en diversiteit (5 punten).  

2.  Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (30 punten)

  • Geschiktheid van de methodologie voor de te behalen doelstellingen, inclusief format, doelgroep, selectiemethoden, synergie en samenwerking met andere projecten, de instrumenten, inclusief de toepassing van digitale technologieën die voor nieuwe bedrijfsmodellen van belang zijn, en de strategie die bijdraagt aan distributie en verspreiding, de zichtbaarheid van professionals/werken afkomstig uit lage productielanden (10 punten).
  • Kostenefficiëntie van de actie, rekening houdend met het bedrag van het geraamde budget en in relatie tot het aantal niet-nationale deelnemers, projecten en dagen of gerichte projecten en nieuwe marktkansen, evenals de duurzaamheid van de cofinancieringsstrategie (10 punten).
  • Kwaliteit, haalbaarheid van het budget, de doelstellingen en voorgestelde content, evenals de relevantie van bestaande synergiën en nieuwe businessmodellen binnen de audiovisuele sector (10 punten).  

3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (20 punten)

  • Impact op de coproducties, financiering, internationale verspreiding en het wereldwijde publiek voor de projecten en werken (10 punten).
  • De structurerende effecten op de Europese audiovisuele sector en de toegevoegde waarde van deelname aan gerichte markten (10 punten).  

4. Kwaliteit van het projectteam (10 punten)

  • Rolverdeling en verantwoordelijkheden van het team ten aanzien van de specifieke doelstellingen van de actie, rekening houdend met de gender- en diversiteitsbalans (5 punten).
  • Wat betreft partnerships: de toegevoegde waarde en helderheid van de rol van ieder lid uit de groep (5 punten).  
Hoeveel geld kan ik aanvragen?

Het totale beschikbare budget voor deze oproep bedraagt 7,5 miljoen euro. De steun wordt gegeven in de vorm van een subsidie.

NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 1 januari 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vóór de deadline van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.

Er worden in totaal ongeveer 40 initiatieven gesteund.

Wat is de tijdlijn?

Deadline voor indiening

 dinsdag 24 augustus 2021, 17.00 uur (Brusselse tijd)

Evaluatieperiode

 september – oktober 2021

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

 november 2021

Tekenen van contract

 december 2021  

Startdatum actie  

 na contract ondertekening

Duur van activiteit

 12 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?


Klik hier voor de gehele call voor Markten en netwerken op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.


Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl