Acteurs de landsgrenzen over bij Let Us Present Dutch Talent 2023
Er is een groeiende ruimte, in Europa en daarbuiten, voor internationaal acteertalent, niet in de laatste plaats door de steeds meer diverse storytelling en casting die door series op de grote streamingplatforms actief wordt gezocht. Op die trend springt Nederland sinds 2019 behendig in met Let Us Present Dutch Talent: een tweedaags netwerkevenement, opgezet door de vooraanstaande Nederlandse agenten Willemijn Tuip (Copper & Co) en Gwen Maduro (Solid Base Management), om Nederlands acteertalent, als ook producenten en collega-agenten, informeel in contact te brengen met casting directors uit andere landen. Creative Europe MEDIA, dat het programma ondersteunt, net als SEE NL en het Nederlands Filmfonds, nam een kijkje tijdens de zonovergoten eerste dagen van juni.
Het nieuwe (female) leadership
Het evenement is het geesteskind van agent Willemijn Tuip, wiens cliënt Thekla Reuten (acteur, o.a. van Narcosis waarmee ze in 2022 het Gouden Kalf voor Beste Hoofdrol won) glimmend van trots over haar evenement vertelt. "Voor mij is dit echt het nieuwe leadership, zo niet female leadership, om alle collega-agenten erbij te betrekken en zo de industrie open te gooien, en uit te gaan van het elkaar helpen en het kennis delen."
Die open aanpak kenmerkt inderdaad het evenement, dat effectief inspeelt om de voelbare animo van alle partijen om buiten hun gebaande paden te gaan en de moeite te nemen elkaar te leren kennen. Het is precies die energie die Tuip ervan overtuigd heeft dat dit een jaarlijks terugkerend iets moet zijn. "Ik ben een aantal keren uitgenodigd geweest voor het Ierse Subtitle Festival, dat een zeldzame focus heeft om internationale casting directors en acteurs actief aan elkaar te koppelen," vertelt Tuip. "En ik zag daar hoe goed dat werkt! Want naast dat festival zijn er eigenlijk maar drie andere manieren voor acteurs om zich internationaal te laten zien: ofwel geselecteerd worden als Shooting Star [het programma van European Film Promotion tijdens de Berlinale - red.]; ofwel in een film spelen die op een van de grotere buitenlandse festivals wordt vertoond; ofwel zien te schitteren in een succesvolle serie op een streamingdienst."
Met de komst van de streamers is het castingproces daarin ook sterk veranderd; zogenaamde selftapes zijn de plek in gaan nemen van eindeloos over de wereld rondvliegen voor audities die nauwelijks iets opleveren. "Dat maakt de investering in een internationale carrière aan de voorkant nu al zoveel minder groot," onderschrijft Tuip, "en daardoor ligt die drempel nu ook een stuk lager. Al benadruk ik naar acteurs wel dat internationaal werken ook niet zaligmakend is; het is hard werken, een heel stuk anoniemer vaak, op producties met veel grotere budgetten en een veel zakelijkere sfeer, en daar moet je wel tegen kunnen als acteur die de relatieve gezelligheid van veel Nederlandse producties gewend is."
Vervolgstappen
De positieve reacties op het evenement, zowel van de buitenlandse gasten als de Nederlandse deelnemers, maken de jaarlijkse terugkeer van het programma onvermijdelijk. Tuip heeft ook specifieke ambities voor waar het programma naartoe zou kunnen gaan. “Ik zou graag een combinatie willen proberen maken met België, opdat zij ook met ons mee kunnen liften en wij iets hebben aan hun ervaring in het internationale arthousecircuit. De acteurs en casting directors wil ik wel elk jaar blijven rouleren. En vakinhoudelijk zouden we nog veel meer informatie kunnen delen over castingmogelijkheden, zoals bijv. bij Spotlight [Engels castingplatform dat steeds meer wordt gebruikt - red.]. Ook zou ik de Amerikanen effectiever aan onze acteurs willen voorstellen - maar daar gaan natuurlijk wel grotere budgetten mee gemoeid.”
Ook wil Tuip in het programma nog specifiekere ruimte creëren voor internationaal actieve Nederlandse producenten en bruggen slaan tussen internationale casting directors en de Nederlandse (arthouse)film. Aan deelnemers als Erik Glijnis (Lemming Film) deze editie merkt Tuip namelijk al goed wat voor toegevoegde waarde het event ook voor hen heeft. De ambities komen ook specifiek voort uit Tuips visie op haar eigen werk en werkveld. "Ik ben op een moment in mijn carrière dat ik iets terug wil geven. Het wordt hoog tijd dat wij meer gaan samenwerken, als agenten en casting directors en producenten. Om krachten te bundelen, zowel binnen als buiten onze werk- en landsgrenzen.”
Tuip windt er geen doekjes om; het Nederlands talent staat te trappelen aan de poort, en terecht ook. “Ooit waren de Amerikanen en de Engelsen in the lead; toen de Duitsers met hun oorlogsfilms; toen dreven de Denen en de Zweden boven met hun crimeseries; en toen de Belgen met hun internationaal succesvolle arthousefilms… Dus wat mij betreft zijn de Nederlanders nu aan de beurt!”