|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl
 

Publicatie: EAO-rapport over financiering van Europese fictiefilms

Image
Image
Publicatie van de EAO over financiering van Europese fictiefilms.
Authors
Creative Europe Desk NL
Discipline
Audiovisual Media

Publicatie: EAO-rapport over financiering van Europese fictiefilms

De European Audiovisual Observatory heeft onderzoek gedaan naar financiering van Europese fictiefilms tussen 2016-2020.
MEDIA

Hoe ontwikkelen budgetten en financieringsstructuren zich in de Europese filmindustrie? Zijn de bronnen van financiering veranderd over de jaren? Welke impact heeft dat op de omvang, balans en opbouw van internationale co-producties?

De European Audiovisual Observatory (EAO) heeft een nieuwe rapportage gepubliceerd naar aanleiding van haar onderzoek naar de financiering van Europese fictiefilms tussen 2016-2020. Hieronder vind je de belangrijkste inzichten van het nieuwe rapport; wil je het hele rapport lezen, download deze dan via de link hieronder.

Belangrijkste resultaten

  • Bijna tweederde van de Europese fictiefilms uitgebracht tussen 2016 en 2020 had een budget van minder dan 3 miljoen euro;
  • De gemiddelde budgetten van films uit kleinere markten zijn duidelijk gegroeid over de jaren, waardoor het verschil met gemiddelde budgetten van films uit middelgrote markten significant kleiner is geworden;
  • Directe publieke financiering is nog steeds de grootste bron van filmfinanciering voor Europese speelfilms, maar het aandeel is steevast kleiner geworden, van 29.4% in 2016 naar 24.0% in 2020;
  • In vergelijking is het aandeel van production incentives juist een heel stuk groter geworden, van 9.6% in de totale financiering in 2016 naar 17.8% in 2020. Deze groei komt voornamelijk door de steeds belangrijkere rol van dergelijke incentives in middelgrote en grote markten;
  • De groei van het aandeel van production incentives compenseert voor de kleinere rol van directe publieke financiering als financiële bronnen voor Europese speelfilms. Hierdoor is het aandeel van totale publieke financiering voor speelfilms alsnog licht gegroeid, van 39.0% in 2016 naar 41.8% in 2020. De grootste groei was te zien bij zgn. "super-high-budget-films" (met een budget van meer dan 5 miljoen euro);
  • Het belang van investeringen van televisie-omroepen als financiële bron is afgenomen in grote markten. Deze vermindering was vooral zichtbaar bij films met budgetten groter dan 3 miljoen euro;
  • Het belang van pre-sales en investeringen van producenten is grotendeels gelijk gebleven in de bestudeerde jaren.

Het volledige rapport kan hier worden gelezen.

Media
Image
Grafiek van Europese fictiefilmfinanciering tussen 2016-2020.
Caption
Deze analyse is gebaseerd op data rondom gedetailleerde financieringsplannen voor 2.490 Europese live-action speelfilms, uitgebracht of gepland in bioscopen tussen 2016-2020, uit 18 Europese landen inclusief Nederland. De dataset omvat zowel 100% nationale films als ook Europees majoritaire co-producties. De cumulative financiering voor deze films is 8.12 miljard euro. De dataset omvat naar schatting 48& van de totale hoeveelheid Europese fictiefilms uitgebracht tussen 2016-2020.
Authors
European Audiovisual Observatory
Did you find this information useful?
0